Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1434786
Jacket finns inte på fördelaren. Bränslepumpen levererar 5,5 Kg, däremot har jag problem med styr trycket och system trycket och tänker riva isär bränsle fördelaren.
Men ovanför pistongen( som regleras av luft skivan) sitter en fjäder som jag är väldigt fundersam över för den vill inte lyfta luft skivan vid start utan jag får lyfta den manuellt När detta görs så hör man sången i spridarna. Tjuvluft finns ej.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1434867
Skivan lyfts av undertrycket i insugningsröret, därför är det oerhört viktigt att det inte läcker in luft efter skivan.
Det finns repsatser till bränslefördelaren, består av nålar, oringar schims och liknande. Sök info på VW eller BMW sidor, finns mycket mer info där
av Pingo
#1435005
Bränsle fördelaren är renoverad med ett nytt kitt från USA,dyrt helvete var det med.
Men skivan.. ska den gå väldigt lätt eller ska det vara motstånd????.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1435054
Utan bränsletryck går den lätt, helt lätt. Bränsletrycket fungerar som en typ dämpare, så med bränsletryck så trögar den. Då hör man också att bränsle sprutas in.
Det finns en stopp i bottenläget till skivan, den kan man skruva så det höjer och sänker det nedre läget på skivan. I bottenläge ska det inte spruta in något bränsle alls, men så fort motorn går runt så ska skivan sugas upp lite och bränsle börjar sprutas in. Skivan ska i viloläge (motorn avstängd) ligga precis där "strypningen" (konan) runt skivan är som smalast.
Har inte jobbat med K-Jetronic sedan början på -80-talet, men kommer ihåg saker när man "pratar" om det. Då var bilar med insprutning inte så vanliga, men jag gjorde en del jobb för en bilhandlare som impotrterade beg bilar från Tyskland. Företrädesvis då Mercedes större modeller, dom hade K-Jetronic. Mercedes hade tidigt K-Jetronic (redan 1954) men det fanns ju även en och annan 140, Saab 99 (99 E och EMS var nog vanligast) och 240/260 på -70-talet
av Pingo
#1435914
Intressanta svar jag får från dej, märks att du skruvat en del med detta. Jag ska ta itu med detta så snart som möjligt. Har snart gått ett år sen jag började med renovering av motor och rum. Måste få igång detta projekt och hoppas jag får återkomma till dej om jag stöter på patrull.
av Pingo
#1436894
Ska denna fjäder vara med ovanför pistången.Jag tycker att luft skivan går tungt. Är inte säker på att den ska vara med.
Bara nått som jag sett från Utube visningar.
Bilagor
Snap_006.jpg
Snap_006.jpg (61.78 KiB) Visad 259 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1437011
Känner inte igen det att det skulle vara en fjäder där. Det är tryck skillnaden mellan över och undersidan på kolven som reglerar bränslemängden. Här är en länk där dom plockat isär fördelaren på en 240, visar ingen fjäder. Finns även ett felsökningsschema
http://www.volvosweden.se/forum/viewthr ... ead_id=376
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=45777
av Pingo
#1437078
Det som hände första gången jag tog isär denna del var att jag trodde den kommit bort,men jag skiter i den.
Tack för dina svar. :-)
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar