Vitblockarna är stabila och framförallt bättre på istortsett allt jämnfört med rödblockarna... Tål högre effekt, mer effektiva, mindre bränsletörstiga och överlag sisådär 30år mer moderna än den nyaste rödblockaren.
Det enda dom är känsliga mot är kamremsras, iom dubbla kammar med ventiler som kan krocka med kolvarna(vilket även 16V rödblockare är så...). Men är man så dum att man kör kamremsras bör man nog tänka över sitt bilägande, oavsett om motorn överlever det eller ej...
Dom tidigaste årsmodellerna(typ 90-tal) hade väl lite halvdålig vevhusvent... Men fortfarande bättre än rödblockarna.
Och visst, du kan inte kasta topplocket på ett slippapper och plana flera millimeter som rödblockstopparna... Men det finns heller ingen anledning till att göra det. Det är först man börjar jaga 500hk+ ur dom det ev. kan vara relevant, men oftast inte ens då.
Jag menar, den första 5an som satt i 850 GLT -92 lämnade bortåt 190hk från fabrik, det är ynka 14 åsnor mindre än den starkaste 960in som har en hel cylinder mer. Det är lika mycket som den absolut starkaste rödblockaren(B204FT, 16V turbo)... Det var ett monster till sugmotor, som tyvärr blev strypt redan -93 då folk gnällde över ljudet på motorn
(den har ett väldigt vasst ljud)
Vitblocks-5orna finns med 300hk från fabrik.. T om den första turbo-5an går att köra driftsäker över 300hk utan att röra en skruv i motorn.
För att få upp en rödblockare i dom siffrorna lär du byta bra jävla mycket för att skiten ska hålla ihop. Vevstakarna är lika hållbara som ett par fuktiga tändstickor typ.. Oljekylda kolvar lyser med sin frånvaro ända fram till 95 om jag minns rätt... Smärtgränsen orginal på 8v turborödblockare ligger på runt optimistiska 210hk, med oljekylda kolvar givetvis.
Rödblockarna har ett oförtjänat "odödligt" rykte.. Jag kan inte göra annat än skratta och skaka på huvudet... Må hända att det är "enklare" att "rädda" en rödblockare, men du lär garanterat göra det desto oftare än på en vitblockare. Topplockspackningar flyger åt fanders på löpande band, medans trasig toppackning på en vitblockare är näst intill uteslutande pga. handhavar fel(bilen kokat, någon som skruvat upp laddet på fel sätt och spikat motorn, osv).
Missförstå mig rätt, rödblockare *kan* göras bra, men orginal är dom pinsamt dåliga jämnfört med vitblockarna...