Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DirkSchneider
#1431706
Någon som kan guida? Hörde att denna var viktig att serva då de kära bilarna har en förmåga att kleta igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1432154
Under insuget sitter en "oljefälla" som är kopplad med slangar till ventilkåpan och insugningsröret. Det sitter även en "flamvakt" i en av slangarna som kan "slamma igen". Det ska vara så du ska kunna blåsa (med munnen) åt alla håll i alla slangar. Det kan även "kleta igen" i spjällhuset och gasspjället.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1432880
Dess block är i aluminium o kallas därför vitmotor mot de äldre i gjutjärn som var målade röda och kallas rödblock. Din motor är mer lik dem i 850 o liknande än övriga 7 o 9 serie som har rödblock

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1433079
Vitblockarna är stabila och framförallt bättre på istortsett allt jämnfört med rödblockarna... Tål högre effekt, mer effektiva, mindre bränsletörstiga och överlag sisådär 30år mer moderna än den nyaste rödblockaren.
Det enda dom är känsliga mot är kamremsras, iom dubbla kammar med ventiler som kan krocka med kolvarna(vilket även 16V rödblockare är så...). Men är man så dum att man kör kamremsras bör man nog tänka över sitt bilägande, oavsett om motorn överlever det eller ej...
Dom tidigaste årsmodellerna(typ 90-tal) hade väl lite halvdålig vevhusvent... Men fortfarande bättre än rödblockarna.
Och visst, du kan inte kasta topplocket på ett slippapper och plana flera millimeter som rödblockstopparna... Men det finns heller ingen anledning till att göra det. Det är först man börjar jaga 500hk+ ur dom det ev. kan vara relevant, men oftast inte ens då.

Jag menar, den första 5an som satt i 850 GLT -92 lämnade bortåt 190hk från fabrik, det är ynka 14 åsnor mindre än den starkaste 960in som har en hel cylinder mer. Det är lika mycket som den absolut starkaste rödblockaren(B204FT, 16V turbo)... Det var ett monster till sugmotor, som tyvärr blev strypt redan -93 då folk gnällde över ljudet på motorn :bored: (den har ett väldigt vasst ljud)
Vitblocks-5orna finns med 300hk från fabrik.. T om den första turbo-5an går att köra driftsäker över 300hk utan att röra en skruv i motorn.
För att få upp en rödblockare i dom siffrorna lär du byta bra jävla mycket för att skiten ska hålla ihop. Vevstakarna är lika hållbara som ett par fuktiga tändstickor typ.. Oljekylda kolvar lyser med sin frånvaro ända fram till 95 om jag minns rätt... Smärtgränsen orginal på 8v turborödblockare ligger på runt optimistiska 210hk, med oljekylda kolvar givetvis.

Rödblockarna har ett oförtjänat "odödligt" rykte.. Jag kan inte göra annat än skratta och skaka på huvudet... Må hända att det är "enklare" att "rädda" en rödblockare, men du lär garanterat göra det desto oftare än på en vitblockare. Topplockspackningar flyger åt fanders på löpande band, medans trasig toppackning på en vitblockare är näst intill uteslutande pga. handhavar fel(bilen kokat, någon som skruvat upp laddet på fel sätt och spikat motorn, osv).

Missförstå mig rätt, rödblockare *kan* göras bra, men orginal är dom pinsamt dåliga jämnfört med vitblockarna...

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?