Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu när jag tankade senast fick jag i 39 liter men jag hade bara kommit ca: 19 mil på tripmätaren. Har hört att b230 ligger runt litern men min dra 2l så något fel måste det vara. Har också märkt att den brukar vara lite tjurig att starta när den är varm men det problemet finns inte när den är kall. Jag har bytt tändstift tändkablar luftfilter bränslefilter och olja med filter för inte så länge sedan och jag vet inte riktigt vilket fel det kan vara att den drar så mycket. En sak till som är lite konstigt är att den ibland ligger på 1500 varv/min på tomgången så hjälp vore bra då det blir dyrt när den drar så mycket.
Avgasläcka framför lambdan? Inte säkert att det ger felkoder. Läckan släpper in syre och lambdan ger felaktig signal, styrboxen skickar då på mer bensin och blandningen blir alldeles för fet. Sånt kan definitivt orsaka startproblem. Måste vara absolut tätt mellan luftmassemätare och lambdasonden!

Precis som du säger ska en frisk och välhållen motor ge en bit under litern vid blandad körning och mellan 0.7 och 0.8 på landsvägen om man tar det lite försiktigt.
Ibland är läckorna så små att man måste plocka isär för att hitta det, främst vid insuget. Vid avgassidan får du leta efter små svarta streck och fläckar. Börja med att kolla, känna på och efterdra skruvar och muttrar. Särskillt skarven framför katalysatorn. Gäller från LMM till lambdasonden. Dock är min erfarenhet att 2-3-2 kommer ganska "lätt". Kanske beror på skick på lambda och liknande
Jag har läst mig till att läckande spridare kan göra så man får startproblem och en ovanligt hög bränsleförbrukning kan detta vara fallet med min bil men det värkar ändå lite konstigt då jag inte får några felkoder för nuläget men jag har förut fått på bland annat knackgivarsensorn, lastsignal och lambdasond för fet blandning men det var ett bra tag sen nu.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]