Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MrPloxz
Hejsan! Jag håller på att byta lagret på ingående axel i en M90 växellåda. Det jag undrar är hur detta lagret får smörjning?

Mitt nya lager verkar inte vara infettat utan endast inoljat från fabrik. Det lagret är "tätt" på ena sidan, dvs så har den en tätning på endast en sida av lagret och är öppet på den andra. Det gamla lagret satt med den täta sidan inåt i växellådan där oljan är och med den öppna sidan utåt.

Skall detta lager fettas in eller hittar växellådsoljan ut dit och smörjer lagret ändå?

MVH
Har inte skruvat med växellådor i bilar på många år, men många andra typer av växlellådor och kugghjulsdrifter. Och min erfarenhet är att det ska vara öppet innåt eller stänkt åt båda håll. Är det tätat på båda sidor är det "permanentsmort" och man behöver inte göra något. Är det tätat på en sida är där oftast öppet mot oljan. Eller mot ett lock eller liknande (sprängkåpan) så man kan smörja det när det är monterat. Det kan vara så att det ska täta mot smutsig olja, det blir en hel del "partiklar" i växellådsolja.

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]