Sida 1 av 1

Tips tändkablar Volvo B230F

Postat: sön 31 jan 2021, 10:05
av FredrikÅ
Hej,
Kanske är det allmänt känt eller ej, men jag tipsar ändå.
Vissa nya tändkablar, kan ge problem OM de ligger emot metall. På höger sida av toppen brukar en av tändkablarna dras igenom ett plåtöra för att inte komma åt det varma grenröret. Ligger tändkabeln emot metallen, finns stor risk för överslag med misständningar som följd. Inte lätt att hitta en sådan felkälla...
/Fredrik

Re: Tips tändkablar Volvo B230F

Postat: mån 01 feb 2021, 12:05
av Rådlös
Här kan man även nämna "Crossfire". Alltså att om det är dåliga, slitna eller brända tändkablar som ligger nära varandra kan det bli överslag mellan kablarna också.
En testmetod för dåliga tändkablar är "Vattenprovet". Tag en duschflaska och häll i lite rent vatten. Kör till en mörk och oupplyst plats. Stanna bilen där du inte stör någon annan trafik. Men stäng inte av motorn! Släck alla lysen och öppna motorhuven. Duscha en fin vattendimma på tändkablarna och tändstiftshattarna och även fördelaren. Om kablar och övriga tändsystemet är dåligt, så syns det med överslag på dom olika detaljerna. Tomgången kan även sjunka och i värsta fall kan motorn stanna.
Om det är så att det syns överslag med gnistor eller t.o.m. motorn stannar, så är det hög tid för nya tändkablar och en stor översyn av tändsystemet.

Vill man läsa mer om Crossfire så kan man gå in på Pelle Söderströms sida där han berättar om sitt projekt> https://www.sweet16.se/ < bläddra vidare till en avdelning som heter: Teknik. Kapitel 45. En hel del nyttigheter att läsa och roas av.

Om någon är obekant med detta projekt kan man påpeka att motorn är i princip färdigbyggd och fungerar.