Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ErikWg
#1425423
Hej

Har som ett väldigt irriterande problem med min 940 16v. Köpte bilen efter att ha stått ett tag, kanske 1 år eller likande.
Har bytt insugspackning, ventilkåpspackning, olja, oljefilter, rengjort oljefällan samt tomgångsventilen.

Bilen har som enbart gått 25tusen mil och väldigt rostfri men ändå efter flertalet kvällar i garaget fortsätter den läcka olja och jag tror jag blir galen ;).
Oljan läcker i bakkant på motorn ner förbi sprängkåpan och ner på avgassystemet där den sedan ligger och ryker.
På 15mil har oljenivån inte rört sig ett dugg vad jag kan se, däremot ryker det som en thailändsk nattklubb när jag öppnar huven.
Någon som har haft likande problem eller vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425458
Jag hade läck från ventilkäpan på min B234F motor. Bakre högra hörnet där det inte finns någon skruv. Dock hamnade det inte på avgasröret. Du har kollat givaren för oljetrycket?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425490
ErikWg skrev:Det kommer inte ifrån det hörnet utan längre ner men kan som inte se vartifrån det kommer. Givaren sitter den där nere?
Oljetrycks givaren sitter framför oljefiltret.
av ErikWg
#1425504
lennarte skrev:
ErikWg skrev:Det kommer inte ifrån det hörnet utan längre ner men kan som inte se vartifrån det kommer. Givaren sitter den där nere?
Oljetrycks givaren sitter framför oljefiltret.

Ja nej det kommer inte därifrån. Mer baksidan av motorn men vet inte exakt vart
av Ulf965
#1425534
På baksidan motorn har du fördelaren, där finns det ett antal tätningar som helst skall vara täta. Detta om man inte räknare det som en finess att ha kontinuerlig rostskyddsbehandling. Du kan ta loss fördelaren och se om du ser någon olja där. En annan variant är att göra rent och fästa tidningspapper efter bästa förmåga bakom motorn för att se var tidningspapperet blir oljigt först. Det är dock lite väl kallt för sådana övningar nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1425594
Ulf965 skrev:På baksidan motorn har du fördelaren,
Jag misstänker fördelaren på min motor, då det inte minskat trots byte av ventilkåpspackning, bakre vevaxeltätning, tätningar vid kamaxlar och vevaxel fram på motorn. Dock har det aldrig kommit en droppe på avgasröret (eller grenröret) utan det hänger en droppe då och då på oljepluggen. Ny kopparbricka monterades där för 6 - 7 år sedan. Därefter har pluggen aldrig varit lossad
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1425618
Jag hade en 16 ventilare för 25 år sedan och den läckte också olja. Kruxet är att 16 ventilaren inte är en vanlig B23/B230. Topplocket består av tre delar: cylinderhuvud, cam-carrier och ventilkåpa. Cam-carrier och cylinderhuvud är limmade med samma lim man använder till 850 motorn och i skarven mellan dessa kan man få läckage. Dessutom är två balansaxelhus fastbultade på sidorna av motorblocket och dessa är skarvade på längden och sedan ihoplimmade. Min motor läckte från skarvarna i balansaxelhusen.

Jag tog isär min motor, bytte alla packningar och limmade ihop den och oljeläckaget upphörde nästan helt, men det satt alltid en oljedroppe på oljepluggen...

Gnölet från balansaxelremmen var nervpåfrestande så jag sålde bilen.
av ErikWg
#1426054
Mycket möjligt att det är o ringarna vid fördelaren men kan även vara något annat.. det verkar vara tätt vid ventilkåpan men det rinner en hel del olja vid normal lugn körning (1dl på en 30min). Ska ta in den till verkstad till helgen så återkommer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1426075
ErikWg skrev:Mycket möjligt att det är o ringarna vid fördelaren men kan även vara något annat
Jag har nu precis på morronen beställt 2st O-ringar och en P-box till min fördelare. Beställt på KG-Trimning
1 st OR9330 O-ring fördelare lilla
25,00 20,00 5,00 25,00
1 st PB9332 Packbox fördelare
45,00 36,00 9,00 45,00
1 st OR9331 O-ring fördelare stora
15,00 12,00 3,00 15,00
Enhetsfrakt Posten/Schenker/DHL 47,20 11,80 59,00
Summa 115,20 28,80 SEK 144,00
Inte så stora pengar så vi får se om det hjälper. Det är dock väldigt trångt där, både filter och slang till AC-n och nära till torpedplåten. Min motor har gått c:a 50000 mil och när jag bytte vevaxeltätningen i höstas var den stenhård så jag trodde felet var där. Men som sagts, det läcker fortfarande. Min bil stod avställd ett drygt år innan jag fick den, och har läckt sedan dess (inte innan). Bytt allt utom toppackning och då tätningarna till fördelaren

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]