Sida 3 av 4

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 08:11
av lennarte
Motorn får för mycket bensin, kolla så inte det smakar bensin när du suger i den klena slangen mellan BTR och insug. Smakar det bensin är den kass

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 09:57
av wallentin
Motorn va kall.

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 09:59
av wallentin
Ska testa det med slangen.

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 10:01
av Lucif3r
Metall expanderar när det blir varmt, så det är möjligt att det bara läcker ner då.

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 12:04
av wallentin
Ska göra ett nytt komptest imorgon med varm motor .

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 14:37
av wallentin
De är gjutjärn till blocket, vet inte vad kolvarna är gjorda av.

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 15:03
av Rådlös
Aluminiumlegering.

Re: Tunn olja

Postat: tor 28 jan 2021, 18:36
av lennarte
Kolvarna är som "Rådlös" skrev av aluminium legering (aluminium/koppar har jag läst någonstans) men det är inte dom som tätar. Det är kombinationen av en bra cylinder och friska kolvringar.

Re: Tunn olja

Postat: fre 29 jan 2021, 12:19
av wallentin
Var inne på ett bmw forum, där tipsade dom en att varva ut motorn till 4000-5000 varv. För att få loss kolvringar som inte var rörliga. Alltså att dom fastnat i kolven. Och att han skulle göra så i 300-400 mil. Han hade också bensin i oljan.

Re: Tunn olja

Postat: fre 29 jan 2021, 14:00
av wallentin
Komptest varm motor 1. 165 psi 2. 170 psi 3. 160 psi 4. 180 psi.