- tis 26 jan 2021, 06:57
#1425696
Jag brukar göra så att jag gör ett komp.prov med "halvvarm" motor. Insprutningen avsängd och (viktigt) fullt öppet gasspjäll. Sedan pumpar jag i lite olja, kör runt motorn och gör om komp.provet. Det ska bli högre än det första på alla cylindrar (kall olja tätar bättre), men är där en markant skillnad på trycket är kolvringar, kolvar slitna. Är det bara en mindre skillnad på ett lågt tryck är det ventilerna som är otäta. Hur högt trycket ska vara beror på komp.förhålladet. Men också på hur "vass" kamaxen är, d.v.s hur stor "överlappnlingen" (tiden avgasventilen och insugsventilen är samtidigt öppna) är. Normalt är mellan 9 och 12 kg, huvudsaken är att det inte skiljer mellan cylindrarna. 10% räknas som normalt.
Jag har en (mycket) gammal komp.mätare som "skriver" på en papperslapp, lätt att jämföra.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V