Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1424437
Tja

Skulle pröva byta bränslefiltret som ligger under bilen för att se om det skulle hjälpa motorn gå bättre. När jag väl ligger under bilen ser jag att det sitter ju inget bränslefilter där det brukar sitta alltså under vänster bakre passagerarstol. Den brukar ju sitta bredvid bränslepumpen som är under bilen. Så jag följde bränsleslangarna ändå från fuelrailen till tanken och konstigt nog så fanns det inget bränslefilter nånstans. Så min fråga är då sitter det bara ett bränslefilter i tankpumpen, eller tror ni någon har varit o pillat före mig och tagit bort bränslefiltret av någon anledning? Motorn är en b230fb med original 531 topp.

Bild
Bilagor
IMG_3342.JPG
IMG_3342.JPG (374.63 KiB) Visad 1024 gånger
#1424647
På dom allra flesta sitter det där men det har funnits på andra ställen (motorrummet). Och högtrycksfiltret sitter alltid efter pumpen. Det händer att det ärgar hål (både pump och filter) så det läcker och då kanske det har plockats bort tillfälligt någon gång.
#1424860
Ok, tack för svar. Måste då nog vara att nån av förra ägarna har tagit bort filtret som sitter under bilen. Jag kanske undviker från tråden nu men det är så att just nu får jag vatten i oljan. Har bytt topplockspackning, dragit åt topplocksbultarna till rätt moment med momentnyckel. Rengjorde ytan på topplocket och blocket också så noga jag kunde innan jag mecka tillbaka allting. Har även gjort komptest som visade 8,5-9 bar på alla cylindrar vilket är väl helt okej? Vattenivån sjunker också lite efter man tomgångskört bilen ett tag. Kanske dum fråga men det måste väl då vara att själva topplocket har blivit warped pga kanske överhettning? Köpte bilen som ett projekt så motorn var redan isärplockad vid köpet. Det enda jag kan göra vid det här laget är väl bara att plana topplock eller byta topplock?
#1424985
Det är inte super-ovanligt att man får små sprickor mellan kanalerna i topplocken när dom går varma, eller hårt(oftast i turbo-motorer dock).
Dessa kan vara så små att dom inte syns med blotta ögat när toppen är kall, men iom. att metall expanderar under värme så kan sprickan bli "större" och först då läcka igenom vatten till oljan.

En skev topp brukar inte ge dom symptomen.. Då lär den allt vara lika skev som en banan, typ. dvs fullt synligt med blotta ögat.
Skevhet är enkelt att mäta själv med en lång stållinjal(eller annat lämpligt 100% rakt) och ett bladmått. Tänk dock på att det finns toleranser man lär gå efter, så även om toppen är "lite skev" så är det fullt möjligt att den fortfarande är fullständigt inom toleransen(dvs, felfri). Jag vet inte vad toleranserna är på en 531-topp dock, så det får du leta reda på själv :P
Små skevheter rätar ut sig själva när man drar fast toppen, om man gör det som man ska göra(i rätt ordning, i rätt steg, osv).
Dessutom brukar toppar som är "för skeva" skrota toppackningen rätt fort, iom. att den inte tätar som den ska.

Ett komp.test behöver nödvändigtvis inte visa något fel i det här fallet. Ett bättre test skulle vara att trycksätta kylsystemet och se om det läcker något, iom att det är vatten i oljan du får och inte tvärtom.
#1425052
Lucif3r skrev: fre 22 jan 2021, 06:59 Det är inte super-ovanligt att man får små sprickor mellan kanalerna i topplocken när dom går varma, eller hårt(oftast i turbo-motorer dock).
Dessa kan vara så små att dom inte syns med blotta ögat när toppen är kall, men iom. att metall expanderar under värme så kan sprickan bli "större" och först då läcka igenom vatten till oljan.

En skev topp brukar inte ge dom symptomen.. Då lär den allt vara lika skev som en banan, typ. dvs fullt synligt med blotta ögat.
Skevhet är enkelt att mäta själv med en lång stållinjal(eller annat lämpligt 100% rakt) och ett bladmått. Tänk dock på att det finns toleranser man lär gå efter, så även om toppen är "lite skev" så är det fullt möjligt att den fortfarande är fullständigt inom toleransen(dvs, felfri). Jag vet inte vad toleranserna är på en 531-topp dock, så det får du leta reda på själv :P
Små skevheter rätar ut sig själva när man drar fast toppen, om man gör det som man ska göra(i rätt ordning, i rätt steg, osv).
Dessutom brukar toppar som är "för skeva" skrota toppackningen rätt fort, iom. att den inte tätar som den ska.

Ett komp.test behöver nödvändigtvis inte visa något fel i det här fallet. Ett bättre test skulle vara att trycksätta kylsystemet och se om det läcker något, iom att det är vatten i oljan du får och inte tvärtom.
Tack för input. Tömde kylvätskan igår som var väldigt brun så olja har definitivt kommit in till kylvätskan också. Rev av toppen igår också och alla kolvar var helt rena och varenda kylarkanal såg ut att ha läckt vatten in till kolvarna. Får nog ta och mäta topplocket med en stållinjal som du sa, och utifrån det bestämma om det blir att skaffa ny topplock eller kanske plana det gamla.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]