Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1423316
Håller på att och renovera AC-systemen på några 960- bilar. Var köper man lättast esteroljan till kompressorn, vilken mängd och hur fyller man på den? Var finns uppgifter på vilken mängd av kylmedia som skall vara för de olika modellerna ?
av S6024t
#1423329
Oljan fyller AC maskinen på i samband med att gasen fylls på.. mängden borde alla som hålls med AC fyllning ha koll på..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1423336
Se nedan
IMG_20210113_112543.jpg
IMG_20210113_112543.jpg (63.36 KiB) Visad 897 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1423488
Tänk på att om kompressorn är ny/ej monterad ska den fyllas med denna mängd. Begagnad ej isärtagen kompressor har olja i sig. Om systemet har "pysläckt" behövs inget tillskott av olja, endast vid slangbrott eller liknande läcker oljan ut. Hela mitt motorrum blev grönt av olja när ett av rören i kondensorn sprack. Fyllde med gas med olja i från www.envirosafe.se och det funkar än. Typ 5 -6 år sedan. Fyllde först med fuktabsorberande gas, sedan gas med olja och sist med "bara" gas.
av RMn
#1423711
Tack för all information. Nu vet jag vad jag behöver veta. Det sitter en Sanden kompressor i den. Har fått tag på en fil (engelsk) från tillverkaren om allt kring den om det är någon som är intresserad. Den lilla Volvo faktaboken vore bra att ha. Är det någon som vet var man kan få tag i en sådan?

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]