Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Leijon
#1423244
Hej! har ett fel som jag inte riktigt kan komma fram till vad det är för något . Vattnet i expansionskärlet har försvunnit rätt mycket rätt fort och bilen ryker vitt ibland, hela tiden, ibland bara kallstart, ibland inte alls... men fyllt på vattnet och kört som vanligt, oljan ser fin ut och kompressionstestet vi gjorde kom tillbaks så bra det bara kunde i princip, så har inte än börjat att plocka av toppen och liknande. Det blir tryck i expansionskärlet som inte försvinner men om jag förstått rätt så behöver det inte försvinna? sen byggs bara trycket upp när bilen rullar och körs men står jag i garaget och gasar så stiger inte vattnet någonting alls i behållaren. Kom några bubblor ur expansionskärlet idag som att vi hade luft i systemet vilket vi tror att vi hade för bubblorna slutade därefter att komma. Det blir inte högtryck i slangen till termostaten när man står i garaget och gasar heller.

Lite rörigt men vad kan det vara?? känns så orimligt att det ska vara toppen om kompressionen är så bra men kanske är något väldigt väldigt litet som ställer till det? Kan det vara turbon eftersom avgaserna är vita? Och med avgaserna där, så bytte vi även nyss kylvätsketemperaturgivaren för bilen startar oftast bara på tre cylindrar och när vi lyfte och kollade på tändstiften förra veckan så var dom helt svarta så vi tänkte att bilen får för fet blandning, men det är ett annat problem :P

All hjälp uppskattas!!
Bältesvarnare

Tjena, det är så att den röda lamp[…]

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]