Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1422693
Har fått en 740 -88 som reservdels bil. Men går inte att låsa upp dörrarna med nyckel. Är centrallås. Bilen har stått nedställd i nästan 12 år så risken är väll att de rostat ihop inne i låset. Har testat låsspray och prövat o värmt men inget hjälper. Vill helst inte krossa fönsterrutan heller då den kan va bra o ha som del. Men kanske inte finns nått bra sätt? Såga upp ena dörren med vinkel slip? Eller borra ut dörrlåset?
P.s nej jag ska inte stjäla nån 740 om nån tror det.

Mvh Anders
av bönan
#1422694
Sidorutorna i dörrarna är enklast att byta och kostar nästan ingenting begagnade, så jag hade satsat på att panga en sån som sista utväg.
av Erik Å
#1422700
Eh, är det inte bara en ståltråd med en krok i änden som ska lirkas ner innanför fönsterlisten så den drar i mekanismen..?
Eller funkar det inte på Volvo? Jag har ärligt talat aldrig försökt :P Finns kanske instruktioner på "darknet" :-D
av Erik Å
#1422721
Bovarna brukar väl gå in bakom gummilisten med ståltråd och få tag i hävarmarna direkt på låskistan? Spelar ingen roll om piggarna är släta då ;-)
av Erik Å
#1422756
Jag gissar på att den ska vara smal men ganska styv, typ pianotråd 2mm.. Det beror väl på hur mycket glipa man kan få till mellan glasrutan och gummilisten?
Sen behövs antagligen "hantverksskicklighet" för att veta hur och var man ska kroka i den :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1422799
Låset i förardörren är inte elektriskt så det ska gå att öppna utan el. Om det är utan fjärrkontroll förstås...
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]