Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1422452
Behöver lite råd runt detta område. Började med att det var blött uppe på vattenpumpen. Mestadels glykolfärgad men med tendens till olja. Nu är pumpen bytt och man kan se att det lägger sig en ytterst liten hinna med olja där, därav blandningen som uppstod. Märker att den kan tendera vara lite blöt i det hörnet från ventilkåpan men det verkar snarare som det kommer bakom främre kamremskåpan vid vänstra kåpbulten utifrån sett.

Detta ledde mig till vevhusventilationen då den aldrig är åtgärdad på minst de 15000 mil jag kört. Den är kladdig och skitig både kring oljefälla och på blocket under och ner mot tråg. Jag tog hem en ny oljefälla/oljeavskiljare då jag läst att det är trångt men fullt bytbart utan att lossa insuget. När jag började ta mig an och byta så sprang jag på EGR-ventilen som sitter oerhört opassande till. Har letat runt och har hittat förvånansvärt få inlägg som upplevt samma problem. Den enda bultskallen ser jag klart och tydligt men den främre sitter helt klart under "klockan" så det går varken komma åt från insidan eller underifrån. Således känns det inte som man kommer komma åt den även om man flyttar insuget. Läste någon som kunde lösa det med våld men det känns verkligen inte som den går att rubba en millimeter.

Hur anser man att det går genomföra bytet? Jag ser väl enda lösning om man kan lossa de två kopplingsrören och plocka bort hela delen, men jag kan inte systemet bra nog för att veta om man bör avstå. Om det finns något tryck på osv. Kanske behöver bara ena lossas för att gå skjuta lite åt sidan. Någon borde behövt ta tjuren i hornet.

Ska väl tillägga att jag ser ingen större defekt på bilen och kan inte säga att ja, den är igensatt. Mer än att jag vill få den bytt då det bör göras och jag har delen hemma. Kan det räcka att lossa korta delen från ovansida fälla och kontrollera? Kan jag på ett bra sätt konstatera om den behöver bytas eller ej. Ska jag bara avvakta då den ändå knappt läcker ut olja? Packbox för vevaxel ser lite blöt ut och den tänkte jag byta mot sommaren i samband med kamrem. Bilen ska inte gå varken ofta eller långt men har möjlighet att meka och gör gärna mer än mindre om jag ser möjlighet. Varje moment ser jag som en rolig utmaning där jag lär känna mer om bilen och dess samspel.

Tacksam för bra tips.
Bilagor
20210108_112440.jpg
20210108_112440.jpg (657.15 KiB) Visad 1512 gånger
#1422562
Jag har ingen detaljerad beskrivning att ge, mer än att det är görbart. Jag jäklades ordentligt med den attans EGR-ventilen innan jag fick ur oljefällan. Som jag minns det var en av två skruvar gemensam för de två komponenterna.

Jag vill minnas att det precis gick att få in en smal förlängare med hylsa mellan motorblocket och EGR för att komma åt skruven.
#1422570
Har du övertryck om du öppnar oljelocket då? Det är ganska lite vacuum i vevhuset på en rödblockare även med fullt fungerande vevhusventilation. Jag bytte plats på vacuumanslutningen på insuget mellan vevhusventilationen och klimatanläggning inne i bilen eftersom det var en lite större nippel, då fick jag mer vacuum i motorn så att oljelocket inte hoppar om man bara lägger det löst på hålet i ventilkåpan.

Nu bytte jag oljefälla i alla fall på min eftersom packningen under fällan läckte olja. Dessvärre kan jag inte hjälpa dig gällande EGR eftersom min inte har det, dessutom är den högerstyrd så jag hade ingen bromsservo I vägen heller.
#1422996
Jag började med att kolla oljelocket, blev lite nedslagen då det först sög lite men sen började hoppa rätt duktigt. Inte så den föll av men ville ändå parera. Bestämde mig för att lossa slang mellan vacuumnippel och oljefälla. Får upp denna enl bild.

Hade köpt sånt flamfälla kit med medföljande filter och ny vacuumböj med slang. Passade ju inte alls så tog den nya lite längre slangbiten och rengjorde gamla vacuumböjen och pillade ihop allt. Trångt som fan men det hamnade på plats. Provstartar och kanske blev det lite mindre.

Sen kollar jag runt och läser att det nästan inte går få den att inte hoppa och att man kan prova ballongtest på oljestickans rör. Provar det och någon uppblåst ballong blir det inte i närheten av.

Läckan i ventilkåpan verkar bara vara en bit av packning som försvunnit så en ny sån och få bort lite skrik från remmar så tror jag att jag kan köra gott till kamremsbytet lite senare.
Bilagor
20210109_150408.jpg
20210109_150408.jpg (507.87 KiB) Visad 1418 gånger

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]