- fre 08 jan 2021, 15:59
#1422452
Behöver lite råd runt detta område. Började med att det var blött uppe på vattenpumpen. Mestadels glykolfärgad men med tendens till olja. Nu är pumpen bytt och man kan se att det lägger sig en ytterst liten hinna med olja där, därav blandningen som uppstod. Märker att den kan tendera vara lite blöt i det hörnet från ventilkåpan men det verkar snarare som det kommer bakom främre kamremskåpan vid vänstra kåpbulten utifrån sett.
Detta ledde mig till vevhusventilationen då den aldrig är åtgärdad på minst de 15000 mil jag kört. Den är kladdig och skitig både kring oljefälla och på blocket under och ner mot tråg. Jag tog hem en ny oljefälla/oljeavskiljare då jag läst att det är trångt men fullt bytbart utan att lossa insuget. När jag började ta mig an och byta så sprang jag på EGR-ventilen som sitter oerhört opassande till. Har letat runt och har hittat förvånansvärt få inlägg som upplevt samma problem. Den enda bultskallen ser jag klart och tydligt men den främre sitter helt klart under "klockan" så det går varken komma åt från insidan eller underifrån. Således känns det inte som man kommer komma åt den även om man flyttar insuget. Läste någon som kunde lösa det med våld men det känns verkligen inte som den går att rubba en millimeter.
Hur anser man att det går genomföra bytet? Jag ser väl enda lösning om man kan lossa de två kopplingsrören och plocka bort hela delen, men jag kan inte systemet bra nog för att veta om man bör avstå. Om det finns något tryck på osv. Kanske behöver bara ena lossas för att gå skjuta lite åt sidan. Någon borde behövt ta tjuren i hornet.
Ska väl tillägga att jag ser ingen större defekt på bilen och kan inte säga att ja, den är igensatt. Mer än att jag vill få den bytt då det bör göras och jag har delen hemma. Kan det räcka att lossa korta delen från ovansida fälla och kontrollera? Kan jag på ett bra sätt konstatera om den behöver bytas eller ej. Ska jag bara avvakta då den ändå knappt läcker ut olja? Packbox för vevaxel ser lite blöt ut och den tänkte jag byta mot sommaren i samband med kamrem. Bilen ska inte gå varken ofta eller långt men har möjlighet att meka och gör gärna mer än mindre om jag ser möjlighet. Varje moment ser jag som en rolig utmaning där jag lär känna mer om bilen och dess samspel.
Tacksam för bra tips.
Detta ledde mig till vevhusventilationen då den aldrig är åtgärdad på minst de 15000 mil jag kört. Den är kladdig och skitig både kring oljefälla och på blocket under och ner mot tråg. Jag tog hem en ny oljefälla/oljeavskiljare då jag läst att det är trångt men fullt bytbart utan att lossa insuget. När jag började ta mig an och byta så sprang jag på EGR-ventilen som sitter oerhört opassande till. Har letat runt och har hittat förvånansvärt få inlägg som upplevt samma problem. Den enda bultskallen ser jag klart och tydligt men den främre sitter helt klart under "klockan" så det går varken komma åt från insidan eller underifrån. Således känns det inte som man kommer komma åt den även om man flyttar insuget. Läste någon som kunde lösa det med våld men det känns verkligen inte som den går att rubba en millimeter.
Hur anser man att det går genomföra bytet? Jag ser väl enda lösning om man kan lossa de två kopplingsrören och plocka bort hela delen, men jag kan inte systemet bra nog för att veta om man bör avstå. Om det finns något tryck på osv. Kanske behöver bara ena lossas för att gå skjuta lite åt sidan. Någon borde behövt ta tjuren i hornet.
Ska väl tillägga att jag ser ingen större defekt på bilen och kan inte säga att ja, den är igensatt. Mer än att jag vill få den bytt då det bör göras och jag har delen hemma. Kan det räcka att lossa korta delen från ovansida fälla och kontrollera? Kan jag på ett bra sätt konstatera om den behöver bytas eller ej. Ska jag bara avvakta då den ändå knappt läcker ut olja? Packbox för vevaxel ser lite blöt ut och den tänkte jag byta mot sommaren i samband med kamrem. Bilen ska inte gå varken ofta eller långt men har möjlighet att meka och gör gärna mer än mindre om jag ser möjlighet. Varje moment ser jag som en rolig utmaning där jag lär känna mer om bilen och dess samspel.
Tacksam för bra tips.
Bilagor
20210108_112440.jpg (657.15 KiB) Visad 1512 gånger