Sida 1 av 2

Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: mån 28 dec 2020, 19:51
av Volvoold
Hej. Jag undrar följande vid byte av ovan nämnda tänddelar: Motor är 940 LTT 135 hk.

1) Rotor. Är det nåt speciellt att tänka på, eller är det bara att skruva av och sätta dit en ny?

2) Fördelarlock. Är det nåt speciellt att beakta när detta lossas och ersätts?

3) Tändkablar vet jag att det är viktigt att rätt kabel hamnar på rätt plats. Men räcker det att lossna en i taget och se till att en lika lång hamnar på samma plats, eller hur brukar ni göra?

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: mån 28 dec 2020, 20:03
av White
Nej inget speciellt att tänka på vid byte.

Går utmärkt att göra så vid tändkabelbytet.

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: mån 28 dec 2020, 20:04
av mange240
Knäpp kort före, ett enkelt nybörjaren :nerd:

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: mån 28 dec 2020, 20:08
av Volvoold
Går det att montera rotor och fördelarlock fel, eller faller det sig naturligt när man håller på? Tex att det känns att det inte sitter fast rejält, eller att produkten inte går i eventuella spår/gängor tillräckligt?

Jag har som ni förstår aldrig gjort detta moment tidigare, men tänkte att det skulle vara onödigt att lämna iväg till verkstad om det går att klara av att göra det själv.

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: mån 28 dec 2020, 20:09
av White
Sitter en liten kil på axeln som passar in i ett kilspår på rotorn så går inte att sätta fel.

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: mån 28 dec 2020, 23:09
av Lucif3r
Och det är väl bara blockmonterade fördelare som är "vridbara/justerbara".. Toppmonterade som en B230FK har är fast, och går således inte sätta fel.
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, så den är tämligen svår att misslyckas med :-D

Det går utmärkt att flytta en tändkabel i taget. Jag brukar själv göra så om det är möjligt, för att eliminera ev. hjärnsläpp/tankevurpa :-)

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: tis 29 dec 2020, 18:05
av Volvoold
Jättebra, tack för alla tips! ”Man får tacka så ofta man kan”, som Vanheden sade. :-)

Jag hittar inga intervaller för byten. Vad har ni för erfarenheter?
Vad brukar slitas ut först, är det tändkablar, rotor eller fördelarlock?

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: tis 29 dec 2020, 20:15
av mange240
Volvoold skrev: tis 29 dec 2020, 18:05 Jättebra, tack för alla tips! ”Man får tacka så ofta man kan”, som Vanheden sade. :-)

Jag hittar inga intervaller för byten. Vad har ni för erfarenheter?
Vad brukar slitas ut först, är det tändkablar, rotor eller fördelarlock?
Jag bytte lock och röror på 40000mil, då börja bilen misstända, sen gick den gött hann inte byta kablar:party: :party: :party: :party:

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: ons 30 dec 2020, 01:53
av Lucif3r
Volvoold skrev:Vad brukar slitas ut först, är det tändkablar, rotor eller fördelarlock?
rotor och fördelarlock(dom hör samman, sällan det blir fel på bara en utav dom, och är lite småsnålt att bara byta ena).
Tändkablar slits givetvis också, men i min erfarenhet inte lika ofta som fördelare och rotor.
Bytesintervall kan jag dock inte hjälpa dig med... Vet inte ens om det finns? Det finns ingen på 85x70 iaf(idiotiskt nog!).

Men beroende på hur mycket du kör så skulle jag nog kolla över skicket på dom iaf en gång om året. Fördelare och rotor är lyckligtvis 2 saker som är väldigt lätta att se skicket på :)

Re: Byte av tänddelar (rotor, fördelarlock, tändkablar)

Postat: ons 30 dec 2020, 07:53
av lennarte
Lucif3r skrev:Bytesintervall kan jag dock inte hjälpa dig med... Vet inte ens om det finns?
Nää, så är det nog.
Dagens moderna kablar har ingen fast "ledare" utan "ledaren" är ett "kolpulver" som lätt skadas om du "rycker" i kabeln när du ska lossa dom vid tändstiften. Särskilt på dubbelkam motorer där tändstiften sitter djupt. Finns specialverktyg, men jag gjorde ett eget efter ha "ryckt av" en kabel första gången jag bytte stift på min 745-a (B234F motorn).
Tiden gör att det av ålder bildas små sprickor i kabeln som håller kvar fukten och med tiden blir det överslag där. Detta är mer "känsligt" på dubbelkam motorer där kablarna ligger mer samlade. På motorer med separata "tändspolar" finns inte problemet på samma sätt.