Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DanneÅke
#1419140
Plockade ner växellådorna i grabbens a-traktor och passade på att byta stödlagret som var helt sönderrostat och det dunkade från kardanen.
När allt var på plats igen upptäckte jag två saker som vållar mig huvudbry.
1. När jag lägger i växel och börjar rulla iväg rör sig växellådorna i sidled, pendlar fram och tillbaka med såklart dunkande då det slår i. När jag kommit upp i varv/hastighet stabiliseras de och ljudet försvinner. Börjar luta åt att jag satt på ett kasst lager alternativt att lagret sitter aningen snett och att det därför blir en sidledsrörelse?
2. Plötsligt är främre kardanen för kort (?) Tryckte ihop kardanen där splinesen sitter helt i botten utan problem, men när resten är monterat har den glidit isär och glipar fyra, fem centimeter. Begriper inte hur det är möjligt, men det finns mycket jag inte begriper.

Tar tacksamt emot tips och råd för här känner jag mig helt lost :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1419143
1. Om den vrider på sig sidleds så låter det som trötta motorfästen, och/eller att du glömt montera dit växellådsfästet. Motorn, och således växellådan, vrider på sig vid belastning, och för att stoppa det vridet använder man just motorfästen.. Dom sitter där dom sitter inte enbart för att hålla fast motorn, utan dom sitter där även för att stoppa motorn från att vrida på sig.
Om du kollar på en framkraffsare, t ex 850, så sitter motorfästena istället fram/bak i motorrummet(iom att motorn är tvärställd på dom så vrider sig motorn fram/bak), och inte på höger/vänster sida som på bakkraffsarna.

Ett kasst, eller obefintligt, stödlager ger kraftiga vibrationer i bilen, det orsakar inte att drivlinan vrider på sig.
av DanneÅke
#1419207
Och nu har jag nog begripit att kardanen ger en möjlighet till justering och att den ska kunna flytta sig ut och in i splinesen, och att den nog är som den ska vara. Har bara inte tänkt på det tidigare. Men jag tycker där borde sitta en gummidamask och skydda. Kan inte minnas att där satt nån när jag plockade ner allt :-/
av DanneÅke
#1419589
Har lyft och kollat upphängningen i dag. Det som knackar är växellådan som slår i bilen en aning och jag kunde framkalla samma ljud genom att rycka växellådan åt sidorna. Tycker att växellådan borde sitta aningen högre. Testade och lyfte den enkelt några centimeter med en liten domkraft, drog åt nån mutter som inte var helt åtdragen i balken och drog åt bulten vid gummit. När jag säkte domkraften följde lådan med en bit, men sitter ändå lite högre och knackandet var mindre. Kan det vara gummikudden där som är slapp och ger efter kanske?
#1419641
Det kan vara kudden som är slut, den bär ju dessutom betydligt mer vikt än den är designad för. Har man dubbla lådor så bör man bygga nån form av enklare upphängning för den bakre lådan också om det inte finns redan.
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]