Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JimmyBsson
#1416520
Hej, köpte en 1990 745 för ett tag sedan.
Märker när jag kör att det i uppförsbackar börjar låta vid gaspådrag, inte direkt utan när man kommer upp lite i varvtal. Ett jämnt nästan lite väsande ljud som tycks komma från torped eller motorutrymme. T ex på 4an uppför i 80 så börjar det låta och släpper jag gasen så tystnar det direkt.
Märker inte att bilen tappar ork. Inga andra symptom att den hackar eller så. Inga varningslampor tänds. Kylvattentemp normal.
Några ideer om var jag bör börja felsöka? :-/
Tackar! :-) ;-)
av bönan
#1416620
Har din bil ECC? Isåfall kan det läcka i vakuumklockorna till klimatanläggningen.

Är det en turbo? Om så kan man höra att det börjar pysa i eventuella läckor på insuget när man gasar på lite.
av Erik Å
#1416629
Har upptäckt att vinterdäck väser på blöt asfalt. Om man lättar på gasen eller frikopplar blir det tyst. Det måste ha något med hur sajpningarna vinklas mot asfalten att göra.
Har märkt samma fenomen på flera olika fabrikat (alla dubbfria om det nu är någon skillnad..)
Men äsch, 745 är ju bakhjulsdriven, då borde ju ljudet rimligen inte komma framifrån :-D
#1421949
@bönan, Vacuumbälgen för nedre utblåsen är dubbelverkande och det tycks vara en klassiker att membranet brister och orsakar vacuumläckage = pysandet.
Jag hittade en snarlik i GM's sortiment och beställde den från USA.
Flyttade över, vred fästet till spjällreglaget 90 grader och modifierade hålbilden i spjällhuset men sen fungerade det.
Vacuumbälg.png
Vacuumbälg, dubbelverkande
Vacuumbälg.png (179.74 KiB) Visad 1424 gånger
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]