Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Linus04
#1415770
Märkte idag att avgasröret röt som *** när man tryckte på gasen.
Kollade sedan under bilen för att se så att allting stod rätt till och fick syn på ett runt hål, nästan så perfekt runt hål så att nån sensor eller något liknande skulle lika väl kunnat bo där.
Så det jag undrar är om det bara är en avgasläcka eller om där ska saknas något :)

Motor är för övrigt en b230fd om det nu spelar roll.

Bild ska finnas att kika på i inlägget.

Tack på förhand!
Bilagor
Avgasläcka.jpg
Avgasläcka.jpg (178.58 KiB) Visad 955 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415810
Det sitter (original) en nippel i främre röret (strax framför katalysatorn) som rostar sönder i svetsen ibland och faller bort. Nytt främre avgasrör är som som gäller, eller en svets... :-)
av Linus04
#1415966
lennarte skrev:Det sitter (original) en nippel i främre röret (strax framför katalysatorn) som rostar sönder i svetsen ibland och faller bort. Nytt främre avgasrör är som som gäller, eller en svets... :-)

Får tacka så jätte mycket för snabbt och ett riktigt svar av en kunnig!
Kunde själv inte hitta något svar/lösning till detta problem (om det finns ett svar eller om det var mitt tålamod som tog slut vet jag inte;)) litade på det du skrev o hörde av mig till en bekant som jag visste eventuellt hade tillgång till svets och så på mindre än 24 timmar är problemet åtgärdat.
Skulle detta också kunnat vara orsaken till hög/låg tomgång då och då i och med att hålet var innan lambdan eller är jag helt ute och cyklar?
av Linus04
#1415968
sicnarf skrev:Svetsa dit en bult och plugga hålet.
problemet är löst :-D men tackar så mycket ändå!

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]