Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av an740
#1415445
Hej, har en 740 som dog under körning.
Fått igång den men endast kallstarter, går hur bra som helst tills man vrider av nyckeln och ska försöka starta igen.

Motorn är en B230F.
Efter man stängt av den och försöker starta låter det som att den tänder men bara på första sen är den stendöd tills den har svalnat av i några timmar.

Har hittat ett knep. Ta bort säkring 1, vrid på tändningen, stoppa tillbaka säkringen = startar nästan.
Samma sak igen fast denna gången med lambdasond urplockad = bilen startar och går bra.

-Ny lambdasond
- Rengjort rotor och fördelar lock
- Nytt spridarelä
- Ny impulsgivare
- Alla säkringar hela.

Måste ju ha något med lambdasond och vad nu som är kopplat till säkring 1

Någon som har något tips?

Edit: Nu startar bilen inte kall heller
Senast redigerad av 2 an740, redigerad totalt 0 gång.
av an740
#1415513
Startar alltid kall, går som den ska. Sen stänger jag av den och går inte att starta med nyckel på flera timmar, går endast att rulla igång den då.

Någon som haft samma problem? Eller tror sig veta vad det kan vara? :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415525
En sliten startmotor kan ta mycket mer ström vid varmstart. Det är lagringarna för ankaret (det som roterar) som blir slitna så det (ankaret) tar i fältlinningarna (dom fasta delarna) när motorn är varm.
Kontaktringen i tändlåset kan vara sliten, då brukar startmotorn gå, men motorn tänder till först när du släpper startmotor läget. Det går med en enkel multimeter mäta V på batteriet och se V vid olika tillfällen. Kallstart, varmstart och om generatorn laddar ordentligt.
av an740
#1415628
Okej tackar, ska kika på detta. Men har hängt upp mig på att dedär med säkring 1 som måste tas bort, vrida på tåndning. Sätta tillbaka, dra ur lambdasond och sen startar bilen varm?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415678
Tar du ur säkring 1 stänger du av bränslepumpen och strömförsörjningen och nollställer tänd och bränsleboxarna. Säkring 11 stänger av tankpumpen och strömförsörjningen till förvärmningen av lambdasonden. Styrsignalen lill lambdasonden är inte säkrad utan går direkt styrbox-lambdasond. Kablarna till lambdasonden är en svart (signalkabeln) och 2 vita (förvärmningen). Förvärmningen tar ganska mycket ström i början, vet ej om den är inkopplad vid start, men prova att koppla från den
Mät spänningen på batteriet vid start, sjunker den för mycket så startar inte boxarna. Vet ej var gränsen går, men under 10V ska det inte vara på ett friskt (fulladdat) batteri.
av an740
#1415726
lennarte skrev: tis 01 dec 2020, 07:23 Tar du ur säkring 1 stänger du av bränslepumpen och strömförsörjningen och nollställer tänd och bränsleboxarna. Säkring 11 stänger av tankpumpen och strömförsörjningen till förvärmningen av lambdasonden. Styrsignalen lill lambdasonden är inte säkrad utan går direkt styrbox-lambdasond. Kablarna till lambdasonden är en svart (signalkabeln) och 2 vita (förvärmningen). Förvärmningen tar ganska mycket ström i början, vet ej om den är inkopplad vid start, men prova att koppla från den
Mät spänningen på batteriet vid start, sjunker den för mycket så startar inte boxarna. Vet ej var gränsen går, men under 10V ska det inte vara på ett friskt (fulladdat) batteri.
Absolut, ska testa detta. En kompis sa även att bilen rök svart vid gaspådrag. (Varm motor), så för mycket soppa är det iallafall
Användarvisningsbild
av lennarte
#1415814
an740 skrev:En kompis sa även att bilen rök svart vid gaspådrag. (Varm motor), så för mycket soppa är det iallafall
Kolla på BTR-en, ta loss dem klena (vakuum) slangen mellan BTR-en och insuget vid insuget. Stoppa den i munnen och sug, smakar det bensin så byt den

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]