- tor 26 nov 2020, 08:52
#1414868
Kan man köra en 740 helt eller delvis på E85? Om ja, tjänar man på det?
Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Utan det är mest för ändrade motorer(som t ex lennartes, där tändningen är ändrad) det kan hjälpa på.Precis, en motor som är "optimerad" för 95 oktan ska köras på 95 oktan. Nu är E85 på 104 oktan så då kan man utan risk för "knackningar" höja tändläget för att "utnyttja" etanolens högre "effekt". På modeller efter -87 får man "gå in i" tändboxen och ändra tändläget (man kan även "polvända" tändlägesgivaren, något enklare) på äldre Volvo vrider man fördelaren. Eftersom jag då höjt tändläget (c:a 4°) vågar jag inte köra på 95 oktan. Vet ej hur stor risken är, men boxen är "förberedd" för 0° (standard), 3° före (98 oktan) och 6° efter (87 oktan). Detta är ändringarna, så tändläget kan bli max 22° FÖD. 15° är standard + 4° (povändning) och +3° (ändra i boxen) och som minst 9° (15° - 6°). Har grejer för att öka 3° till (3-läges 2-polig vippströmbrytare och kabel till tändboxen). E85 bör tåla upp till 24°, kanske utterligare någon grad utan spikningar. Men 22° för räcka. Får se till våren....
Erik Å skrev: ↑tor 26 nov 2020, 22:52 Och viktigast av allt, en motor som är byggd för 98 oktan kan ha högre kompressionsförhållande än en som är optimerad för 95.Om vi bortser vad som är bra för miljön så undrar jag om bilen mår bättre på 98 än på 95?
Högre kompression = högre verkningsgrad (och dessvärre mer kväveoxidutsläpp..)
Men att tanka 98 i en motor gjord för 95 lär inte ge någon mätbar besparing, finns folk som har testat..
Lucif3r skrev: ↑tor 26 nov 2020, 16:30 Det är ingen större märkbar skillnad mellan 95 och 98 oktan. Högre oktan innehåller lite mer energi bl.a., och kan förhindra saker såsom knackningar. OBS - det är ingen lösning på en orginalmotor som knackar på 95 oktan! Utan det är mest för ändrade motorer(som t ex lennartes, där tändningen är ändrad) det kan hjälpa på.Jo, men min knackar inte. Är 98 bäst för motorn?