Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av frankiboy
#1414053
Jag brukar sällan kolla vad bilen drar men nu har jag börjat nollställa trippmätaren när jag tankat fullt och räknat ut att den drar 1.17 l/mil blandad körning. Jag hade tidigare en GLE och den drog 0.93. Det är en väsentlig skillnad. Kan olje- och tändstiftsbyte påverka nämnvärt? Däcken är nya och inga andra fel eller brister hoppas jag eftersom den är gdk på Bilprovningen. Filtret har jag själv bytt och kabeln till luftmassa mätaren sitter som den ska. Bilen har rullat 29 tusen och drar ingen olja. Är det någon speciell olja eller stift som kan spela roll tro? Behöver ju inte några formel 1-grejer precis, eller?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1414056
Du har kollat så att hjulen snurrar lätt. Det behöver de inte göra även fast bilen är nybessad och ju varmare det blir ju trögare snurrar det.
Enkel sak att börja med. Lufttryck i däcken likaså.
av Erik Å
#1414057
Precis, anliggande bromsar brukar vara bränsletjuv nr 1
Helsyntetisk motorolja sänker förbrukningen om man åker korta sträckor ofta.
Kolla att inte luftförvärmingen (för det finns väl sån på B230?) har fastnat i läge varmluft. Det ökar förbrukningen märkbart.
Taskig kompression, fel tändläge eller felkuggad kamrem är inte heller gynnsamt :-)
av frankiboy
#1414059
gubbstrutt skrev: sön 22 nov 2020, 00:31 Du har kollat så att hjulen snurrar lätt. Det behöver de inte göra även fast bilen är nybessad och ju varmare det blir ju trögare snurrar det.
Enkel sak att börja med. Lufttryck i däcken likaså.
Jag har ju nyss bytt alla fyra däck plus bromsbelägg fram, då borde väl verkstaden rulla på hjulen när den är upphängd? Ska kolla trycket också.
av frankiboy
#1414060
Erik Å skrev: sön 22 nov 2020, 00:55 Precis, anliggande bromsar brukar vara bränsletjuv nr 1
Helsyntetisk motorolja sänker förbrukningen om man åker korta sträckor ofta.
Kolla att inte luftförvärmingen (för det finns väl sån på B230?) har fastnat i läge varmluft. Det ökar förbrukningen märkbart.
Taskig kompression, fel tändläge eller felkuggad kamrem är inte heller gynnsamt :-)
Vet iofs inte när kamremmen är bytt senast. Köpte bilen 2016 och det var en pedant typ som sålde. Har inte kört mer än drygt 1000 mil på 4 år. Den har gått 29000.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414081
frankiboy skrev:Jag brukar sällan kolla vad bilen drar men nu har jag börjat nollställa trippmätaren när jag tankat fullt och räknat ut att den drar 1.17 l/mil blandad körning
Jag har bra koll på förbrukningen på min 745-a. Har kört i många år på E85, men dom sista tankningarna på 98 oktan BF. Motor och bromsar är 100 i skick på denna bil och med AC alltid på och nu dubbade vinterdäck på blev (hör och häpna) förbrukningen 1,17 l/mil. Jag har B234F motorn (159 hk), M46 växellåda (4+ overdrive) och försökt köra extra lungt sista tiden. Det är inte lätt med denna bil.... :-D :-D Förbrukningen brukade ligga på omkring 1,3 när jag körde på bensin (95 BF) och 1.7 på E85. Kör mycket med last i och ofta släp efter
av frankiboy
#1414090
Lucif3r skrev: sön 22 nov 2020, 03:47 Jag tycker det saknas en väsentlig bit information här... Vad har du för växellåda? Och vad hade din förra?
För.... om det t ex är en automat så är ju förbrukningen tämligen normal...
Det är en 5 växlad manuell låda utan OD. På den förra vet jag inte om det var elektronisk överväxel men tror inte det.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1414841
Tycker det inte låter oroväckande mycket. Min drar liknande . B230F M47 .
DÄREMOT drog den över 2 liter milen när lamda sonden var trasig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414846
Nexus skrev:Tycker det inte låter oroväckande mycket. Min drar liknande . B230F M47 .
DÄREMOT drog den över 2 liter milen när lamda sonden var trasig.
Rätt. Alla ingående saker från bensin till avgasrör ska stämma överrens för det ska fungera optimalt. Även då bromsar och däck. Lufttryck och hjulinställning ör bra att ha koll på också.
På min 745-a får jag inte hjulinställningen rätt efter jag blev påkörd av en lastbil. Har flyttat fjäderbenet max, men det står ändå fel. Jag har "kompenserat" det med ökad toe-in så det "sliter jämnt", men det "trögar" säkert någon % mot om det varit riktigt rätt. Ska tanka idag, körde en runda igår på nästan 20 mil, i princip bara motorväg (120 km/tim). Uppför Hallandsåsen från båda håll. Var en kort stund (omkörning) uppe i c:a 170 km/tim, då ville den nog ha bensin :-D :-D Har takräcke på nu också :-o :-(

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]