Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1414144
Han ska ju köpa coils om ett halvår

Kapa du en 2 varv runt om och prova annars är de bara kapa ett halvvarv till tills man e nöjd

Har kört kapat på allt jag ägt sen a-traktor för 16 år sen

240in rullar på 17" dtm med 215 40 r17 och lite invikta kanter i hjulhusen bak kapat 2,5 varv runt om

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

#1414156
Okej då har jag fått några bra tipps! Får helt enkelt testa mig fram.
Bilen kommer användas som brukis och kör ungefär 2500 mil per år. Egentligen är jag inte så noga med bekvämlighet, men bor ute på landet så måste köra mycket skogsvägar för att ta mig fram plus att jag drar en del släp. Därför vill jag ha någorlunda fjädring och markfrigång. Farsan har ganska låg bil och han har problem när han ska rampa båtar eftersom släpet lutar ner, så jag vill inte att draget hamnar så långt ner heller.
Målet är som sagt att skärmkanterna ska ligga i höjd med däcken, då är den fortfarande tillräckligt högt från marken för mina krav har jag sett på bilder 8-)
#1414275
White skrev: sön 22 nov 2020, 18:02 Läste precis om en som testat J spec coilsen och var inte alls nöjd. Bilen (740) studsade fram som på
genomslagsgummit skrev han. Kanske funkar för dig, men tänkte bara berätta i alla fall.
Okej det var ju bra att veta. Svårt att veta vad han jämförde med, men med tanke på att jag ändå inte kommer sänka så mycket kanske det ändå är bättre att köpa seriösa sänkfjädrar och dämpare än att köpa billiga coils för samma pris.
Någon här som har mer erfarenhet av j spec coilovers? Borde ju vara samma sak oavsett bilmodell
#1414281
Jag fick nerslag på brusten fjäder så istället för köpa en ny dyr fjäder köpte jag en billig sänksats från skruvat 40/40 No name. Skiten sänkte inget alls fram så var tvungen kapa 1 eller om det var 2 varv. Bak blev det bra direkt.
#1414304
Du kan ju bygga egna coils fram för betydligt mindre pengar än j-spec-grejset(har för mig att det t om finns en guide på garaget.org). Då kan du dessutom välja hårdhet på fjädrarna(vilket iofs. är en hel vetenskap i sig) och dämpare.

Distanser för länkarm och styrled bör man egentligen ha om man sänker mer än ~30mm. Men det finns ju hundratals personer som kör utan distanser med dubbelt så mycket sänkt. Är väl dock ändå bra att ha i åtanke när man ska sänka.
#1414648
Okej tack för tipsen får nog ta mig en funderare innan jag köper fjädrar. När jag har kapat kommer dämparna nog ta slut ganska snabbt (de e redan ganska dåliga) så får nog bli sänkfjädrar o kortare dämpare då. Tror de flesta 40/40 sänksatser brukar bli för höga fram på 740 så får nog bli 60/40 (min bli är ca 2 cm högre fram än bak så blir nog lagom)
Får se hur jag löser cambervinkeln, men kommer ha kvar blien ganska länge så tjänar nog på att ställa in den bra istället för att byta däck hela tiden
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]