Sida 1 av 3
Hög tomgång 940 97
Postat: tor 22 okt 2020, 17:02
av Tomolo
Skrev på 700/900 och vet att det finns 1000 trådar om hög tomgång men tycker jag provar allt jag kan hitta. Bilen är original förutom Vikingchip Ecomax i bränslebox. Problemet är att tomgången oftast, men inte alltid, ligger mellan 900-1200 rpm. Speciellt i fart men ibland reglerar den inte ner vid stillastående heller. Gjort följande:
- Kollat alla vakuumslangar
- Rengjort gasspjäll och tomgångsmotor
- Justerat in spjäll, länkarm och vajer
- Justerat spjällkontakt
- Bytt packning mellan spjäll och insug
- Mätt upp tempgivaren till motorstyr: 4700 Ohm vid 5 grader, 220 vid normal temp, 190 Ohm vid fläktstart
- Kollat felkoder (inga)
- Gjort diagnos på spjällägesgivare (ok)
En intressant detalj är att det ibland blir bättre när jag startar om motorn. T ex om jag vrider av i en nedförsbacke och sen startar igen (känner till risk med servo osv när motorn är avstängd). Det får mig att tro att det har med någon signal till styrenheterna att göra. Men vilka återstår att kolla? Kan lambdasond, vevaxelgivare eller något annat fela utan att ge felkod? Och sätta tomgångsregleringen ur spel?
Väldigt tacksam för hjälp, blir galen på att aldrig hitta problemet.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tor 22 okt 2020, 18:26
av lennarte
Har du kollat om det finns felkoder? Det underlättar antingen det finns felkoder eller ej. Det är problem efter - 95, men får man "kläm" på det så förenklar det.
Jag tror spontant att det att det är spjällhuset dom felar
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tor 22 okt 2020, 20:06
av Tomolo
Kollat felkoder, inga. Har justerat in spjällhus efter alla konstens regler.
Felet kommer och går, därför tror jag på elektronikfel.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tor 22 okt 2020, 20:35
av Ulf965
Jag hade problem med hög tomgång på min 940. Bytte massa delar tyckte det blev bättre men inte bra. Det slutade med att jag bytte styrenhet till insprutning, efter det har det inte varit några problem. Vad det var som krånglade i styrenheten blev jag aldrig klok på.
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tor 22 okt 2020, 20:41
av Tomolo
Intressant! Jag hade isär den i somras för att stoppa i chipet. Kanske att problemen blivit större sen dess men fanns även innan.
Antar att chipet i sig inte sätter något ur spel som kan påverka tomgången?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: sön 25 okt 2020, 20:27
av Tomolo
Testade idag att rycka kabeln till tomgångsmotorn med motorn igång med hög tomgång. Trodde den skulle dö men hände nästan ingenting, fortsatt samma varvtal. Hade loss den för tredje gången för rengöring och kunde konstatera att den utan spänning håller ventilen lite öppet. Antar att det ska vara så?
Borde betyda att tomgången kan bli hög om man tappar styrsignal till tomgångsmotorn? Om det är fallet för mig borde väl sättas felkod? Är det möjligt att felsöka på annat vis?
Kunde också konstatera igen att det hjälper att starta om motorn.
20201025_160418.jpg (65.49 KiB) Visad 1193 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: mån 26 okt 2020, 06:59
av lennarte
Du kan kolla tomgångsmotorn genom diagnostik boxen på äldre modeller, vet ej hur det går till på modeller med OBD uttag.
Kolla alla slangar till och från insuget, även före spjällhuset.
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tis 27 okt 2020, 15:07
av Groolo
Hej,
Du råkar inte ha för mycket kylarvätska i systemet? Fick höjd tomgång på min 940 när det var överfullt (fyllt för mycket efter vätskebyte).
Det resulterade i att expansionstanken inte hade något utrymme och kylarslangarna blev stenhårda. Tömde ut till mellan max och min, sen funkade det som vanligt.
Hälsn
Niklas
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tis 27 okt 2020, 19:42
av Tomolo
Bra tips men kylarvätskenivån är snarare låg. Har gått igenom alla slangar flera gånger och läcksökt med startgas.
Har nu mätt upp tomgångsventilen till 8 ohm och kollat att den slår vid 12V på. Ska köra diagnostestet vid tillfälle.
Min nuvarande teori är ändå att någon felaktig insignal gör att motorstyr reglerar upp tomgången. Tempgivaren verkar ok men kanske skulle byta den ändå.
Besiktade igår och hade lambda 1,03 vid 2500 rpm. Lite högt men inom godkänt mao.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Hög tomgång 940 97
Postat: tis 27 okt 2020, 22:19
av rd350
Har du hastighetssignalen till bränslestyrenheten? I fall kabeln ej är ansluten vid instrumentet (enkel kabel) kan felet bli som du beskriver. Gasspjället ska justeras med hjälp av noggran multimeter så tomgången är 530-560 varv med pluggad tomgångsmotor och sluten spjällkontakt. Det är nästan alltid spjället som är feljusterat.