Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1405846
I veckan slutade hydrauliken till kopplingsmanövreringen att fungera. Brukar "varva ut" motorn ibland på lägre växlar när trafiken tillåter och när jag skulle växla till 3:an tog inte kopplingen. Det går ju att köra utan koppling på manuella lådor så jag tog mig hem i alla fall.
Misstänkte luft i systemet så jag lossade och tog isär slavcylindern för jag har inte kunnat lufta den denna när byter bromsvätska. Där var tätt innanför luftnippeln, men packningen var helt Ok. Kunde ändå inte lufta så jag plockade bort huvudcylindern (var inte det lättaste...) men den funkar också. Så nu på morronen ska jag skruva dit den igen och försöka lufta med tryck. Ska klippa sönder en innerslang (3,00x4) som jag tror ska passa på påfyllningen och trycka på bromsvätskan. Vet att vissa system kan vara svåra att lufta. Saab och engelska bilar var problem när jag jobbade som bilmek på stenåldern.... :-) :-)
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Andreas12
#1405872
Lufta bakifrån ist.
Ta en oljekanna o fyll med bromsvätska
Sätt en vakuumslang på kannan o till luftnippel.
Öppna nippel o pumpa kannan, när det slutar bubbla i behållaren är det klart..
Har luftar många saabar i mitt liv ;-)
av Ulf965
#1405899
Jag brukar borra ur en luftnippel, då blir det mindre läckage. Jag blir ibland lurad av en oborrad luftnippel när jag använder vacuumpump vid bromsoket, det suger luft när luftnippeln är lös.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1405957
Oljekanna har jag ju, men det är inte så lätt att rengöra dem. Motorolja och bromsvätska är ingen bra blandning. Hittade en ny oanvänd injektionsspruta (använder till bl.a bromsarna) och en slangstump + vulktejp, frugan tar hem sprutor ibland (utgått datum, ska kasseras) och det funkade kanon att fylla sprutan och spruta in bromsvätskan genom nipplen i slavcylindern
IMG_20201007_194619.jpg
IMG_20201007_194619.jpg (692.48 KiB) Visad 1431 gånger
Har inte provkört än, den stårfortfarande bockad framtill. Har fått läck på spolarbehållaren. Ska se i morgon om jag kan laga eller få tag i en beg. Den är sprucken på 2 ställen... :mad:
av Andreas12
#1405992
lennarte skrev:Oljekanna har jag ju, men det är inte så lätt att rengöra dem. Motorolja och bromsvätska är ingen bra blandning. Hittade en ny oanvänd injektionsspruta (använder till bl.a bromsarna) och en slangstump + vulktejp, frugan tar hem sprutor ibland (utgått datum, ska kasseras) och det funkade kanon att fylla sprutan och spruta in bromsvätskan genom nipplen i slavcylindern
IMG_20201007_194619.jpg
Har inte provkört än, den stårfortfarande bockad framtill. Har fått läck på spolarbehållaren. Ska se i morgon om jag kan laga eller få tag i en beg. Den är sprucken på 2 ställen... :mad:
Brukar rengöra min med bromsrengöring ,ser ju ut att gå kalas med spruta oxå.
Fick sprickor i spolarbehållaren på min v70 oxå .använde Wurth lim och tät (orka inte byta behållare)
Har hållt bra hittills och inga nya sprickor på 6 mån iallafall .
så vill du inte byta behållare funkar det säkert med silikon oxå..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406109
lennarte skrev:det funkade kanon att fylla sprutan och spruta in bromsvätskan genom nipplen i slavcylindern
:mad: :devil: Frikopplar fortfarande inte. Prövade med innerslang
IMG_20201008_132619.jpg
IMG_20201008_132619.jpg (801.57 KiB) Visad 1375 gånger
Fick inte det tätt mot huvudcylindern. Tog locket till behållaren, borrade ett 14 mm hål och "drog i" en venil till hjulen.
IMG_20201008_135302.jpg
IMG_20201008_135302.jpg (586.57 KiB) Visad 1375 gånger
Satte dit däckpåfyllaren och pumpade i 0,7 kg, kröp under och släppte ut bromsvätska. Och minsann så kom det lite luft :-) :-) men det frikopplar inte..... :mad:
Hur mycket ska kopplingsarmen röra sig? Den rör sig c:a 15 - 17 mm men man kan med en kofot "röra den" kanske 10 mm till. Börjar funderar på om det hänt något inne i själva kopplingen. Pedalen går väldigt lätt, havererad solfjäder??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1406166
Andreas12 skrev:Jag kollade på min och den rör sig 15 mm..så ja det är nog bara o riva ner lådan skulle jag tro
Tack för hjälpen, nästa vecka räddad...
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]