Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av abel1
#1404812
Min son har en A traktor som nu kupefläkten har lagt av på. Problemet är att de är massa hobby fixade elkablar överallt sen tidigare ägare. Men fläkten har fungerat tills nu och nu har nån expert kompis hjälp han och nu vet ingen vilken kabel som är vad och var dem går.
Så då fick jag äran att pröva men går i bet.... är inget vidare kunnig på bilar men försöker förstå hur de funkar. har bytt fläktmotståndet men de hjälpte inte. Har tagit ut fläkten o kört den direkt på batteriet och då fungerar den. Ligger 3 kablar vid fläkten men vet inte vem dom är vad. Kanske vore lättast att dra helt nya trådar och koppla...? Var ska man dra i så fall? En plus från knappen och en till minus?
Bilen är en 740 230f ac av 1989 års modell

Mvh Anders
#1404848
På 740 är det en ström kabel till fläktmotorn, och en jordkabel. Jag fick flytta och förlänga jordkabeln på min 745 med AC (är lite annorlunda mot utan AC/ACC) för att få den att fungera. På modeller med AC eller ACC sitter ett relä för full fart. Om förkopplings motståndet skulle vara trasigt ska ändå fläkten fungera på full fart. På modeller med vanlig väme anläggning sitter inget relä, men motorn ska ändå fungera på full fart.
#1404861
Ok du tror de kan vara relät? Sitter det under handsfacket? Har en svart kabel som ligger lös vid fläkten och slutar i motorutrymmet. Prövade ansluta den till minus på batteriet men utan resultat.

Mvh Anders
#1404915
abel1 skrev:Ok du tror de kan vara relät? Sitter det under handsfacket? Har en svart kabel som ligger lös vid fläkten och slutar i motorutrymmet. Prövade ansluta den till minus på batteriet men utan resultat.

Mvh Anders
Det är en svart (e.v svart/vit) kabel till jord och plus kabel ska vara viollet. Det är 3 mm² kablar så dom är ganska grova. Har inte behövt leta efter reläet på min 745 - 88B (tidig - 89-a) så jag kan inte säga direkt var det sitter, men det borde vara i närheten då det inte är ritat några kopplingsstycken på elschemat
55 = strömställare för fläkten
81 = tryckgivare för AC-n
131 = relä för fläkten
132 = relä för AC-n
165 = fläkten
169 = motstånden
IMG_20201001_145350.jpg
IMG_20201001_145350.jpg (798.32 KiB) Visad 1334 gånger

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]