Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1404780
Hej!
Jag tänkte sätta i en b230fk från en 940 i min 740 från reg datum 1989-09-11

Jag har en svänghjuls givare så antar då att jag har LH2,4 i min bil? Eller har jag fel?

Hittade inte mitt spridar motstånd då den ej är placerad som på 940ins? Nån som vet vart denna kan sitta?

Samt är det bara att flytta motorn rätt över? Har gjort detta innan men då va det från en 940 till en annan 940...

Mvh Wille


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1404794
Ska flytta över boxar och allt.. Turbon är nästan helt mekanisk så det chill ba andra spridare jag ska ha med och vill veta om jag har lh2,4 samt vart spridar motståndet sitter


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1404829
Rent generellt är det samma kabelhärva på alla 740 från -88B vad gäller motorn. Eventuell extrautrustning som inte är standard på alla modeller kan ha en eftermonterad kabelhärva (typ ABS, elspeglar, elhissar och liknande). Dock kan det kanske skilja lite till 940, alla har ju samma bränslesystem (utom -91 och -92 740 som har amerikanska Bendix, men det är snarlikt). F-motorerna har inte förkopplingsmotstånd, endast turbomodellera (FK, FT) har det. Ska du köra på allmän väg med den så kolla med bilprovningen först så du inte åker på en baksmälla när du kommer dit. Du måste reg.besiktiga den för den högre efekten och turbobilar har annan fjädring, stötdämpare, bromsar, grövre avgasrör m.m också.
Jag har en 740 GLT 16V och den har mer gemensamt med turbomodellen än med GL vad gäller sådana saker (bl.a 159 hk) t.ex gasdämpare, kraftigare fjädrar, större bromsar fram och det grövre avgassystemet. Dock ingen turbo.... :-) :-)
#1404834
Hej!
Tack för ditt svar det hjälpte!
Den ska inte köras på väg!
Men hur menar du med motståndet? Om jag sätter dit hög ohmade Gröna R spridare så ska man på tex 940 fk plugga eller koppla om motståndet hur gör jag det på denna?

Mvh William

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1404845
0006dewi skrev:Men hur menar du med motståndet? Om jag sätter dit hög ohmade Gröna R spridare så ska man på tex 940 fk plugga eller koppla om motståndet hur gör jag det på denna?
F-motorerna har inte förkopplingsmotstånd, endast turbomodellera (FK, FT)
Använder du 740 kabelhärva så det är redan löst. Annars sitter dom på ungefär samma ställe på 740 turbo.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]