- sön 27 sep 2020, 12:17
#1404236
Hej!
Är på väg att titta på en 98-års 945 med drygt 27000 mil på mätaren. Bilen ser mycket fin ut på bild, enligt uppgift knappt nån rost och inga kända fel förutom det jag tänker ta upp. Har gått igenom de senaste 6 årens besiktningar utan efterkontroll och dessutom få ägare. Före dess har jag inga uppgifter (kollat car.info).
Nu till problemet: Enligt säljaren sjunger växellådan (M90) på 1,2,3 och 5. 4:an är väl genomgående så där är det tyst.
Han har därför satt ett ganska attraktivt pris på bilen.
Han har bytt olja i lådan i hopp om förbättring, men gjorde inget.
Han har även bytt stödlager pga lite vibrationer vilket är borta, men är väl knappast relaterat till det här felet.
Bilen kommer inte användas särskilt mycket, det blir väl mer en tredje-bil för mig så alltså är det inte nödvändigt att bilen är perfekt. Däremot vill jag inte att bilen rasar under färd om det går att undvika.
1. Är det ett fel man kan köra med, dvs är det mest kosmetiskt?
2. Kommer man märka när det når en kritisk punkt och då hinner göra nåt åt det, eller kan lådan rasa när som helst från nu och framåt?
Förstår självklart att det inte går att svara säkert ja eller nej på frågorna men någon fingervisning kanske. Jag gissar att det är ett problem som flera här på forumet kanske kan identifiera och känner till något om?
Nu hoppas jag på svar inom ett par timmar för då ska beslutet tas :)
Tack!
Björn
Är på väg att titta på en 98-års 945 med drygt 27000 mil på mätaren. Bilen ser mycket fin ut på bild, enligt uppgift knappt nån rost och inga kända fel förutom det jag tänker ta upp. Har gått igenom de senaste 6 årens besiktningar utan efterkontroll och dessutom få ägare. Före dess har jag inga uppgifter (kollat car.info).
Nu till problemet: Enligt säljaren sjunger växellådan (M90) på 1,2,3 och 5. 4:an är väl genomgående så där är det tyst.
Han har därför satt ett ganska attraktivt pris på bilen.
Han har bytt olja i lådan i hopp om förbättring, men gjorde inget.
Han har även bytt stödlager pga lite vibrationer vilket är borta, men är väl knappast relaterat till det här felet.
Bilen kommer inte användas särskilt mycket, det blir väl mer en tredje-bil för mig så alltså är det inte nödvändigt att bilen är perfekt. Däremot vill jag inte att bilen rasar under färd om det går att undvika.
1. Är det ett fel man kan köra med, dvs är det mest kosmetiskt?
2. Kommer man märka när det når en kritisk punkt och då hinner göra nåt åt det, eller kan lådan rasa när som helst från nu och framåt?
Förstår självklart att det inte går att svara säkert ja eller nej på frågorna men någon fingervisning kanske. Jag gissar att det är ett problem som flera här på forumet kanske kan identifiera och känner till något om?
Nu hoppas jag på svar inom ett par timmar för då ska beslutet tas :)
Tack!
Björn
XC70 2.5T -05
Saab 9-3 SS Aero -03
Xc70 d5 awd Summum -13
Jeep CJ-7 Laredo 1980
Saab 9-3 SS Aero -03
Xc70 d5 awd Summum -13
Jeep CJ-7 Laredo 1980