Sida 1 av 2

Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: lör 26 sep 2020, 17:16
av JimmyBsson
Hej!
Volvo 940 1991
Generatorn laddar inte. Bytt generator. Laddar fortfarande inte.
Laddningslampan tänds inte när jag slår på tändningen.
Ingen annan lampa heller förutom 'fasten seat belts'.
Tidigare fel i tändningslås gjorde att verkstad monterade startknapp separat.
Bilen startar ok. Inga lampor tänds heller vid start.
Har tagit bort mätarhuset idag och det ser ut som i bilderna . Finns det nåt schema nånstans så att man kan kolla var jag skall felsöka? (Uppdatering, hittade elschema här i en nedladdad pdf:
https://cardiagn.com/1994-volvo-940-wir ... am-online/)

Bra om man vet vilka alla lamporna är samt om det finns en säkring ?
Lödningar som brukar ge upp? Låter ju mysko att så många lampor inte tänds vid start.
Tack!!
thumbnail_20200926_161025.jpg
thumbnail_20200926_161025.jpg (125.77 KiB) Visad 2310 gånger
thumbnail_20200926_161020.jpg
thumbnail_20200926_161020.jpg (112.87 KiB) Visad 2310 gånger
thumbnail_20200926_161016.jpg
thumbnail_20200926_161016.jpg (135.11 KiB) Visad 2310 gånger

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: lör 26 sep 2020, 18:43
av Lucif3r
Lamporna är direkt-kopplade till kontaktstyckena, men dom delar jord med varandra. Vissa av lamporna har motstånd som agerar pull-up eller pull-down. Dom är tydligt utmärkta på kretskortet/folien, se t ex vid lampan märkt 17(precis under den stora kontakten) så är det som små kvadrater ritat mellan 2 lödpunkter, det är motstånden.

Den enda säkring som finns på kretskortet är till vänster om översta mätarbelysningen, mellan dom 2 skruvhålenm en avsmalnad i kretsbanan.

Det är rätt vanligt att lödningar ger upp på dessa kretskort, men det brukar oftast vara mätare som börjar spöka då.
Eftersom det är så många lampor som inte lyser så vill nog jag misstänka en jordledning. antingen på kretskortet eller i kablaget/kontaktstycket.
Som tur(?) är så är det väldigt lätt att följa ledarna från t ex en lampa till kontaktstycket, och på så vis få reda på vilken kabel i kontakten som går till vad.

Är det ditt hus på bilderna förresten? Isf finns det en hel del lödpunkter jag personligen skulle löda om, då jag anser dom se lite bristfälliga ut.

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: lör 26 sep 2020, 20:52
av JimmyBsson
Tack, nu vet jag mycket mer!
Redan för flera år sedan så började hastighetsmätaren att spöka, fungerade ibland och ibland inte och så är det fortfarande så du har ju rätt i att det började med att instrument inte fungerade.
Jag får löda om, kolla jordning och se om det förändrar nåt.
Vill du får du gärna berätta vilka lödningar som ser tveksamma ut så börjar jag med dem :) Eller om man själv kan se det genom att de är lite missfärgade?
Finemang!

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 07:44
av Lucif3r
Nu är det ju svårt att säga bestämt hurvida en lödning kan vara dålig eller ej på en 2D bild, men dom inringade i rött tycker jag ser sämst ut.

.
thumbnail_20200926_161016.jpg
thumbnail_20200926_161016.jpg (111.88 KiB) Visad 2273 gånger
.

Dom 2 punkter jag ringade in i grönt är vad jag anser ser bra ut.
Jag skulle nog faktiskt gå över alla punkter och lägga på lite nytt tenn, när du ändå har huset ute och lödkolven uppvärmd :-)

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 10:36
av JimmyBsson
Vad snällt att du tog dig tid att titta och markera!! :party:
Ja då har jag ett litet pyssel framför mig nu :) :-)
Får se hur det går...
Tackar!! ;-)

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 11:21
av JimmyBsson
Jo om jag vill mäta lamporna för att se om någon är brunnen, kan jag göra det med lampan på plats eller måste jag pilla ur den först? Svårt se trådarna om de är av tycker jag? Vad bör jag få för ohm-tal om ok? Oändligt om den är av väl? :-/

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 11:25
av Lucif3r
Oändligt/ingen kontakt om den är trasig, ja. Det är lättast att mäta med lamporna urplockade, annars finns det en risk att signalen går en omväg och ger falskt possitiv mätning.
Ett annat alternativ är att lägga på spänning på lamporna, men du kanske inte har något lämpligt sätt att göra det på :)

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 14:09
av JimmyBsson
Har nu mätt med instrument och sett att lödningarna verkar vara ok. Får kontakt mellan två lödpunkter etc och där man ser att det skall vara kontakt.
Däremot när jag mäter med ohm-meter på de två kopparpunkterna på lamphållaren så är det bara några få lampor som ger annat än oändligt värde.
Tänkte prova att lägga spänning på lampan direkt och se om den lyser. Är det samma spänning som behövs till alla lampor? 12 V? Har i så fall ett löst bilbatteri jag kan koppla till

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 14:56
av Lucif3r
Yup, det är 12V till allt. Går med 5V också så pass att man kan se om lamporna lyser eller ej.

Re: Mätarhuset 940 elschema, felsökning och lödning m m

Postat: sön 27 sep 2020, 15:04
av JimmyBsson
Jättebra! Provar lite senare
Kopplade in hela mätarhuset nu och då vid påslagen tändning så är det inte bara 'seat belts' som lyser utan nu även lambdasond, handbroms och oljetryck. Tyvärr är batteriet för urladdat för att starta (med startknappen) så jag låter ladda det några timmar och far ut i skogen för att leta svamp med min lille vovve. Återkommer....:) Spännande det här !!