Sida 1 av 1

Tryckregulatortest b230f-92

Postat: lör 19 sep 2020, 15:13
av FredrikÅ
Hej,
Hur funktionsprovar man tryckregulatorn till bränslet på b230f-92 (Regina)?
Kan man blåsa med tryckluft i någon av anslutningarna och se om den överhuvudtaget öppnar?
Eller är det bara genom undertryck som man kan öppna regulatorn?
Om jag trycksätter från "o-rings-anslutningen, (bränslerailen) så öppnar ventilen mot bränslepumpen.
Trycksätter jag från bränslepumpsanslutningen, kommer ingen luft fram till o-rings-anslutningen, inte ens om jag samtidigt suger i vakuumanslutningen.
Mvh Fredrik

Re: Tryckregulatortest b230f-92

Postat: lör 19 sep 2020, 16:03
av lennarte
Det går fullt tryck från pumpen in i bränslerailsen och in i BTR-en. Där sitter en fjäder som håller emot till 2,5 - 3 kg tryck, överskottet går tillbaka till tanken genom returledningen bak (den grova slangen) på BTR-en. Den klena slangen justerar bränsletrycket mellan 2,5 - 3 kg beroende på skillnaden mellan atmosfärstrycket och (under)trycket i insugningsröret. Detta är samma för både LH och Regina, dom fungerar på samma fast sätt fast det är olika fabrikat. Regina tillverkas ett amerikanskt ägt företag som heter Bendix

Re: Tryckregulatortest b230f-92

Postat: lör 19 sep 2020, 17:18
av FredrikÅ
Hej,
Tack för svar. Du har helt rätt angående anslutningarna. Det var jag som var slarvig när jag tittade i motorrummet.
Kan det vara så att fjädern blir svagare med tiden i regulatorn?
Motorn håller varvet uppe ett tag för att därefter hoppa och sjunka?
Min teori är att regulatorn returnerar mer än den ska.
Mvh Fredrik

Re: Tryckregulatortest b230f-92

Postat: lör 19 sep 2020, 18:09
av frasse4
Det bör finnas en schraderventil (däckventil) på fuelrailen där man kan koppla på en manometer och mäta bränsletrycket.

Re: Tryckregulatortest b230f-92

Postat: lör 19 sep 2020, 18:17
av FredrikÅ
Det finns en sådan ventil. Dock saknar jag manometer. Eftersom bränslepumpen är ny, skulle en dålig btr ge ett lägre tryck än 3 bar?
Jag provade att blåsa med ca 3 bars lufttryck från kompressorn och då höll den tätt.
Dock pulserar väl trycket i fuelrailen eftersom spridarna öppnar?
Det fenomenet kan jag inte efterlikna med tryckluften.