Sida 1 av 1
530 topp på B23 block.
Postat: tor 10 sep 2020, 20:18
av Pingo
Hejsan.
Jag har monterat ett 530 topp med V kam på mitt renoverade B23 block samt Kjetronic i min Buss.
Problemet är : jag får henne inte att stämma med kammen.
Hon startar inte utan skjuter genom avgasporten.
Har ej någon märkning på toppen, och har provat flera inställnings trix.
Fungerar inte denna topp ihop med det blocket????????
Re: 530 topp på B23 block.
Postat: sön 13 sep 2020, 14:37
av lennarte
Har du en ny rem är där färgmärkningar på den. Då är det enkelt att rå det rätt om du lägger remen halvvägs runt vevaxeldrevet först (dubbla gula streck) så märkningen stämmer där. Stämmer sedan dom andra märkningarna på kamaaxel och mellanaxel (enkelt gult streck) så ska båda nockarna på kamaxeln på ettans cylinder peka snett uppåt och rotorn i fördelarem ska peka mot ettans tändkabel. Om tändinställningen står 10 eller 20° fel gör inte så mycket, motorn ska starta ändå.
Re: 530 topp på B23 block.
Postat: sön 13 sep 2020, 17:37
av Pingo
Är det samma inställnings teknik oavsett topp eller kam på B motorerna.
Re: 530 topp på B23 block.
Postat: sön 13 sep 2020, 18:20
av Jocke7615
Går det att starta en b230f utan att man har kopplat in gasspjälsgivaren? Har ingen kontakt på kablaget vilka färger går vart om man får tag på en kontakt?
Re: 530 topp på B23 block.
Postat: tis 15 sep 2020, 07:08
av lennarte
Pingo skrev:Är det samma inställnings teknik oavsett topp eller kam på B motorerna.
Det är samma på alla, utom B234F. Den har dubbla kamaxlar. Alla från B17 (export modeller) till B250 (Marin motor) har samma kamrem. Dock kan kamen komma lite fel om topplocket är
mycket planslipat. Men inte mer fel än att motorn ska starta. Det kan dock vara lite "struligt" att få remmen rätt på vevaxel drevet eftersom man ser inte direkt (som på kamdrevet) när remmen där är rätt. En kugg fel där är 2 kuggar på kamdrevet. Man kan inte lita 100 % på märket på kåpan/remskivan. Remskivan är 2-delad med vulkat gummi mellan delarna och det kan släppa där om man t.ex vrider runt motorn eller försöka hålla emot på remskivan när man ska lossa skruven mitten