Sida 1 av 1
Automatchoke
Postat: tor 03 sep 2020, 17:33
av Frufugge
hej
Jag har en volvo 744 88b och jag håller på att letar efter bilens automatchoke och hallgivare, men hittar inte automatchoken, är de någon som vet vart dem sitter???
Mvh Frufugge
Re: Automatchoke
Postat: tor 03 sep 2020, 19:43
av frasse4
Vad har du för problem? En 88b med LH 2.4 har ingen hallgivare och automatchoke finns inte på bilar med insprutning
Re: Automatchoke
Postat: tor 03 sep 2020, 21:14
av Lucif3r
"Automatchoken" ligger i mjukvaran på insprutare. Det är ingen fysisk sak.
Re: Automatchoke
Postat: fre 04 sep 2020, 14:11
av Frufugge
Grejen är de att den e så otroligt svårstartad, jag var till olika bilverkstäder och dem sa att de e automatchoken som är felet. Men när man börjar kolla I gör det själv boken så finns de inte äns en stavelse om automatchoke i boken. Och de som e mer konstigt är att den heltplötsligt blir lätt startad ena gången, nästa gång så e den surig att starta, och man e tvungen att trycka plattan i mattan för att den äns ska hoppa igång. När man väll får igång den så vill den inte hålla sig i gång o man e tvungen att hålla gas för att den inte ska dö. Någon som vet vad detta beror på?
Re: Automatchoke
Postat: fre 04 sep 2020, 16:02
av frasse4
Om felet kommer och går skulle jag gissa på ett givarfel, de andra orsaker jag tänker på skulle ge konstant fel. Om temperatursensorn ger fel värde tror styrdatorn att motorn har fel temperatur och ger fel bränsle/luftblandning. Styrsystemet är rätt primitivt och sätter felkod (lambda lampan i instrumenthuset) om signalen faller bort helt, men inte om givaren ger fel värde.
Steg 1 är att ta loss kontakten från givaren (sitter under insuget) sprays med antioxidationssprej och koppla ihop för att se om det hjälper.
Det finns två givare, en för mätaren i instrumenthuset och en till styrdatorn.
Re: Automatchoke
Postat: fre 04 sep 2020, 16:19
av Frufugge
Okej, är givaren med kallstarten den som går till styrdatorn och den andra till instrumenthuset?
Re: Automatchoke
Postat: lör 05 sep 2020, 00:41
av Wardborg2400
Hejsan
Temperaturgivaren som är placerad mellan 3 och 4 röret för insuget, rör nr 4 närmast torpedplåt fungerar på följande sätt: När motorn är kall ger den en signal till bränsleboxen, som i sin tur ger signal till en kallstartventil, som är placerad mellan insugningsrör 2 och 3. Dvs den sitter under insugningsröret och ger en extra dusch bensin till motorn vid kall väderlek. Om inte temperatur sensor eller temperaturgivare fungerar så får inte motorn en extra dusch bränsle vid start. (När motorn är varm så får inte kallstartventilen någon signal att ge extra bränsle till motorn, vid start. ) Man kan utrycka sig som så att det är den moderna manuella choken fast det fungera elektriskt istället. I ditt fall med start problem så skulle jag nog hellre kolla tändningen dvs kolla rotor, fördelarlock och byta tändkablar om inte dessa är bytta tidigare. Tänd modulen som är placerad på vänstersida nära vänster blinkers i motorutrymmet kan vara felet eftersom den kan bete sig på olika sätt vid fel. Ibland så går bilen jättebra för att sen plötsligt bara stanna. Ibland startar den lätt eller så startar den inte alls. I andra situationer då motorn väl har startat, så varierar tomgången rejält. Från 500 till upp 2000 varv/ minut. Innan jag byter temperatursensor som är en hel del jobb med, så skulle jag chansa på att byta tändmodul. Lycka till!
Wardborg2400