Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
#1414403
Hej alla vänliga :-)
Enligt bilverkstaden har de även provat att plugga bränsleledningen till kallstartventilen men utan resultat. Det enda fel de har hittat, är låg kompression på cylinder 2.
Kan det verkligen påverka att hela motorn går fett?
Felsöka är kul - ett tag....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1414420
Efrersom Regina har en tryck (MAP) sensor som känner undertrycket i insuget så ja, det tror jag. Om en cylinder inte gör sitt jobb blir inte undertrycket i insuget och då till MAP-sensorn inte rätt. Sedan, har en cylinder typ hälften av kompressionstrycket är bara det 10 - 15 % av ursprunglig effekt.
av FredrikÅ
#1419407
Liten uppdatering på denna evighetstråd...
Vi har nu demonterat toppen och kan konstatera att samtliga förbränningsrum var sotiga. Koksrester i ovankant cylinderlopp.
Provade att hälla t-röd i förbränningsrummen när toppen låg uppochner. Det är lite otätt dvs läckage vid insugsventilen på en av dem.
Man ser att det börjar rinna ner i insugskanalen efter ett tag.
Borde bli värre läckage med tryck i cylindern.
Jag gissar att ett byte av topp är billigare än att laga denna.
Vi hoppas att det är detta som får motorn att gå fett.
/Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1419418
Om det inte "rinner ner" relativt fort är det nog ingen större fara med ventilen. Kolla ventilspelet, om du inte redan gjort det. Tar du sedan bort kamaxeln så kan du hälla bensin i alla förbränningsrum samtidigt. Då kan du jämföra 2-ans ventiler mot dom andra
Ställ sedan motorn så alla kolvar står lika och häll i lika mycket bensin på alla kolvarna och se om det läcker ner fortare i t.ex 2-ans cylinder.
av FredrikÅ
#1419573
Hej,
Då provade vi att demontera kamaxel och tryckare. Vände toppen och fyllde samtliga förbränningsrum med T-röd.
Det rann rejält från avgasventil i cylinder 4.
Märkligt att jag inte fick det läckaget innan kan man tycka.
Hoppas nu att detta mekaniska fel var orsaken till att motorn gick så fett.
Mvh Fredrik
av FredrikÅ
#1422614
Ja efter sju bedrövelser och många gråa hår, verkar problemet vara löst.
Gummianslutningen mellan map-sensorn och själva nylonslangen visade sig vara defekt.
Vi hade dock bett en verkstad att kolla detta men vi fick besked att de inte hittade något fel där!!!
Det positiva är ju att motorn nu är genomgången men...
Tack för all hjälp och support😀
Ni är bäst!
Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1423486
jesper13 skrev: ons 13 jan 2021, 14:15 vilken är map-sensorn?
jag har haft en 92a innan men kommer inte på vilken givare det är
MAP-sensorn är tillsammans med en tempsensor "ersättare" för LMM på modeller med Bendix styrsystem istället fär Bosch. Den är ansluten med en vakuumsslang till insuget och är placerad på/vid vänster fjädertorn. Tempsensorn sitter där LMM sitter på modeller med Bosch systemet. Bendix systemet (Rex/Regina) sitter på 740 på exportmodeller (till USA) och på (svensksålda) modeller av 1991 -92 års modell. Ved ej om 940 hade detta, inte hört någåt i alla fall. Bendix fanns även på 2/3/400 modellerna. Ev också 850, Fenix är ett system från Siemens
av FredrikÅ
#1423555
Hej,
Precis som Lennart skriver, så sitter den vid vänster fjäderbensinfästning. Mellan infästningen och torpedväggen sitter det en liten "låda" (MAP-sensorn) som är skruvad med två skruvar i karossen. Nylonslangen går in i lådan underifrån via en grövre gummislang - som i vårt fall var kass. Man ser dåligt så det bästa är att skruva av och syna det riktigt. Till sensorn går det även en tre-polig kontakt vill jag minnas.
Mvh Fredrik
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]