Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FredrikÅ
#1399655
Hej,
Vår 740 med B230f-92 (med Regina system) strular. Stiften är sotiga och motorn känns svagare än vanligt. Vi har bytt bränslepump och bränslefilter. Nya tändstift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Vi har provat med startgas för att utesluta läckor. Svänghjulsgivaren är bytt för ett tag sedan och är ren vid pickupen. Inga felkoder ges vid diagnosverktyget.
Luftfiltret (sport) har vi gjort rent och provat både med och utan.
Vi har provat att koppla bort luftmätaren men går varken bättre eller sämre.
Lambdasonden är bytt.
Sotiga stift tyder på svag förbränning och eller luftunderskott.
Kan det vara en defekt tändmodul som börjar ge upp eller vad tror ni?
Mvh Fredrik
Senast redigerad av 1 FredrikÅ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1399737
Kolla så inte kamremmen hoppat en kugg eller 2. Dessa insprutningssystem (även LH och framför allt turbomodeller) funkar inte bra med sportfilter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1399881
Regina har ingen LMM(rätta mig om jag har fel), utan bara en tempgivare där istället. Tempgivaren gör inte mycket för funktionen av motorn, så att koppla ur den gör inte speciellt mycket i felsökningssyfte.
I felsökningssyfte är det isf bättre att koppla ur lambdasonden.

Ang. kamremmen så nej, det är inte ett direkt vanligt fel att den hoppar, men det händer då och då och kan således inte uteslutas.

Sportluftfilter råder det väl lite delade meningar om... Jag påstår iaf att det varken gör till eller från. 9 av 10 fall där sportluftfilter orsakat problem är för att folk har oljat in dom för mycket. Filteroljan kan sabba LMM'en(om man har en sån) bl.a.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1399888
images.png
images.png (5.08 KiB) Visad 3060 gånger
Bilden visar med renskivan borttagen. Det finns ett 0-märke på remskivan som ska stämma med ett märke på kåpan, likaså ett märke på kamdrevet som ska stämma med ett märke på kåpan bakom kamdrevet. Dessa är inte 100 exakta, men om det skulle fela en kugg så ser man det
Användarvisningsbild
av lennarte
#1399892
Lucif3r skrev:Regina har ingen LMM(
Det är rätt, jag menade Dessa insprutningssystem alltså Regina men även LH och framför allt turbomodeller funkar inte bra med sportfilter.
Men om det är oljan i filtren så berör det ju inte Reginasystemet för jag förmodar att det är värmetråden i LH som spökar i så fall
av FredrikÅ
#1399910
Tack för ert engagemang. Uppskattas mycket kan ni tro😀
Jag synade märkningen på dels kamdrevet men även remskivan på vevaxeln. Remskivan skall om jag har förstått det rätt, ha sin märkning mitt emot en märkning på motorblocket. Kamdrevet har en vitmålad prick som ska linjera med en märkning i remkåpans bakkant. Hur jag än försöker, så får jag inte dessa markeringar att linjera samtidigt.
Provade dock att starta med lite offset på markeringarna och då lös lambdalampan???
Motorn gick som tidigare ungefär (halvkass med dålig ork. Precis som tidigare så kan man forcera fram baktändningar genom att pumpa lite på gasen.
Bäst är kanske att ta av ventilkåpan och även kolla kolvens läge istället.
Fick ett tips om att bränsletryckregulatorn kanske var kass. Om trycket inte reglerades ner kanske motorn skulle bete sig liknande?
Lurigt detta.
Mvh Fredrik
av FredrikÅ
#1406627
Hej,
Kampen fortsätter...
Vi har nu även bytt btr utan skillnad.
Bilen lämnades in på en lokal verkstad som kollade signalerna från givarna. Enligt mekanikern var alla dessa signaler ok och han gissade att styrboxen till bränslet var boven i dramat. Nu har vi även provat med en annan utan framgång.
Bilen går fett men känns bra på högre varv typ 2000 och över. (Antagligen går den fett där också) Under det så är den opålitlig.
Tomgången kan bara försvinna och motorn dör.
Någon idé? Prova byta styrenhet för tändningen?
Mvh Fredrik
av jesper13
#1406804
du kan inte förlita dig på nedre remskivans markering utan måste kolla så att det lilla drevet innanför står rätt. remskivans markering sitter ju i den yttre vulkade ringen och kan flytta sig då gummit med tiden blir som bakelit

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]