Sida 1 av 1

Hög tomgång 745 -90

Postat: ons 02 sep 2020, 10:43
av Ersu
Har problem med hög tomgång på denna745a, med B230F.

Tomgången är normal vid start, men ökar till runt 1200 var och pendlar där lite, oavsett kall eller varm motor

Inga felkoder eller vacuum läckage. Jordpunkter vid insuget och dom längst fram vid framskärmarna är kollade. Luftmassemätare, gasspjällsgivare , tempmätaren till insprutningen och lamdan är bytt, den sista är biltema grejer.

Rycker man ut kontaktstycket till tomgångsmotorn sjunker tomgången till normala, iaf vid varm motor. Har testat med en tomgångsmotor från en senare årgång utan framgång, det blev bara värre.

Vad har jag missat??

Re: Hög tomgång 745 -90

Postat: tor 03 sep 2020, 09:59
av lennarte
Har du rengjort gasspjäll och spjällhus? Kolla även justeringen av gasspjället.

Re: Hög tomgång 745 -90

Postat: tor 03 sep 2020, 13:35
av Ersu
Nej, det är inte rengjort, kan det vara risk det kärvar? Gasspjället är justerat så lägesgivarn klickar när man vrider det från stängt läge iaf, frågan är om det är tillräckligt?

Men just att den startar på normal tomgång och varvar sen upp efter några sekundet till dryga 1200 varv. Om det inte rengöring som är medicinen, kan det ändå vara tomgångsmotorn som felar trots ett okej självtest (den klickar vid självtestet) och inga felkoder?

Eller kan varvtalet registreras fel, visst är det i fördelarn det mäts, eller? Halvtrasig hallgivare?

Re: Hög tomgång 745 -90

Postat: tor 03 sep 2020, 15:00
av lennarte
Det är inte gasspjällsgivaren jag menar utan själva gasspjället. Det kan bli "geggigt" i själva spjällhuset, och läget på själva gasspjället kan ha blivit slitet/ändrat.
Varvtalet och vevaxelläget mäts av vevaxelgivaren mot svänghjulet

Re: Hög tomgång 745 -90

Postat: tor 03 sep 2020, 15:55
av Ersu
Skrev lite slarvigt, förstod vad du menar med rengöring. Så att kolla efter skit spjällhuset, och kolla ev glapp. Tackar för tipset