Sida 1 av 1
byta diff eller bakaxel? 745 -87
Postat: tis 01 sep 2020, 23:48
av gleee
Har råkat skaffa en 740 med svetsad diff, något jag inte alls vill ha. Vill ha en helt vanlig öppen diff eller slungdiff. Bör jag byta hela bakaxeln eller räcker det med innehållet/diffen?
Till saken hör kanske att jag bor i stockholm län, det verkar vara så jävla dåligt med vettiga skrotar här.
Re: byta diff eller bakaxel? 745 -87
Postat: ons 02 sep 2020, 01:09
av Lucif3r
Det är ju betydlgit enklare, och säkert billigare, att byta hela axeln. En vanlig 1030 eller 1031 axel finns det ju drivor av.
Ska du byta innehållet så måste du mäta spelet, shimsa, osv osv för att det ska bli rätt med diffhuset. Och det är väldigt kinkigt att det blir 100% rätt, annars blir klumpen inte långlivad.
Re: byta diff eller bakaxel? 745 -87
Postat: ons 02 sep 2020, 06:01
av rd350
Byt hela axeln. Se till så du får rätt antal "tänder" (hål) på hjuelt till hastighetsgivaren. Skiljer nånstans 88- 89 nånting.
Re: byta diff eller bakaxel? 745 -87
Postat: ons 02 sep 2020, 07:31
av lennarte
Är nästan 100 på att alla bakaxlar med plåtkåpa som givaren sitter i har det äldre "tandhjulet" (12 "gluggar") och alla med aluminium kåpa har det nya (48 "gluggar).
Det lär finnas tidiga modeller med ABS (före - 88B) med 96 "gluggar" (760?)
Man kan ta en nyare bakaxel och klippa bort så det bli 12 "gluggar" kvar. Har inte gjort detta, bara läst om det.
Re: byta diff eller bakaxel? 745 -87
Postat: ons 02 sep 2020, 14:43
av gleee
Läste om det där med antal tänder för hastighetsgivare. Klart görbar modifikation, men man slipper ju helst.
Ser att det finns en bunt olika utväxlingar 3,15-4,30. Bryr mig inte sååå mycket om varken acceleration eller toppfart, så det är inget jag behöver bry mig om nämnvärt va?
Hur/var köper jag axel bäst, är det bildelsbasen.se som gäller, eller bör jag kolla privat typ blocket?
Re: byta diff eller bakaxel? 745 -87
Postat: ons 02 sep 2020, 15:51
av lennarte
gleee skrev:Ser att det finns en bunt olika utväxlingar 3,15-4,30. Bryr mig inte sååå mycket om varken acceleration eller toppfart, så det är inget jag behöver bry mig om nämnvärt va?
3,15 och 4,60 är nog dom minst vanliga, 4,54 är nog ganska vanlig (sitter på min - 88B med overdrive låda) och 3,30 sitter på en del automat. Med hög utväxling blir det ganska "surrigt" i motorvägsfart min motor varvar c:a 2000 varv vid 80 km/tim och c:a 3000 vid 130 km/tim på högsta växlen