Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1397741
Hej!
Har spenderat sommaren med att renovera en b230fk för första gången och har nu problem med att starta den.
Jag har kört bilen cirka 1 timme innan problemet börja, för att få igång bilen första gången var jag tvungen att knacka på bränslerelät, efter detta gick bilen bra cirka 1 timme för att sedan dö igen, gjorde samma procedur igen och bilen klara sig ytterligare 15 minuter.

Nu startar inte bilen alls, jag har testat med 2 olika relän från 2 olika bilar som båda funkar i dom andra bilarna, det finns tändning ibland och ibland inte(vid tändspolen) bränslepumpen surrar oftast(8 av 10 gånger) när man slår på tändningen.
Jag har inte rört elen i bilen mer än att jag pluggat ut kontakterna till motorn vid renoveringen, har någon haft liknande problem?

Har även testat att byta relät framme vid batteriet utan framgång, kan det ha att göra med det stora spridarrelät?
Har en ide om att det skulle kunna vara glappt i säkringsdosan efter att jag tagit ur/satt i relät flera gånger men det låter högst osannolikt, ska titta på detta mer imorgon.

Mvh Mitokondrie
Senast redigerad av 1 Mitokondrie, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1397759
Vevaxelgivaren? Den ger signal till bränsle och tändboxen att/om motorn går runt. Sedan styr bränsleboxen ström till bl.a bränslereläet, om den får signal från vevaxelgivaren.
#1397771
Hej!
Har mätt upp vevaxelgivaren till 700ohm vilket jag utifrån vad jag läst ska betyda att den är ok.
Skulle det kunna vara någon av boxarna som är trasiga?

Mvh Mitokondrie

Uppdatering: har nu märkt att pumpen går varenda gång jag vrider på nyckeln förutom 10 sekunder efter startförsök, sedan går pumpen som vanligt vid tändläge 2.
Gnista finns fortfarande inte vid tändspolen.

Uppdatering2: 12v på tändspolens båda stift, vevaxelgivare uppmätt igen till 174ohm mellan mittenstiftet och det högra(med clipset uppåt sett) inget utslag om jag mäter på något annat sätt. Fortfarande ingen gnista vid tändspolen.

Uppdatering3: har gnista och bränsle, kopplade tändkabel på spolen och sedan stift med startkabel till blocket, docl är gnistan gulaktig och verkar väldigt svag, mer liknande sprak än en gnista.
Spridarrelät är testat i annan bil och fungerar.
#1397810
Hej igen!
Nu startade bilen, bytte rotorn till en begagnad och bilen hoppade igång, frågan är nu varför rotorn skulle gått sönder?
Fick ett ohm motstånd på 1034 på den trasiga biltema rotorn och 970ohm på den gamla rotorn från lmr(?)
#1400761
Hej!
Jag lossade tändkabeln från tändspole till fördelare, tog en tändkabel från 3ans cylinder och satte direkt i tändspolen och sedan ett stift i den kabeln, satte sedan en startkabel på stiftet och på grenrörets lyftögla för att vara säker på att jordningen blir bra, på så sätt kunde jag utesluta att tändspolen var trasig.
För övrigt gick min rotor sönder igen igår, efter 45 mil körning, vet fortfarande inte varför den går sönder.
#1400800
Mitokondrie skrev:För övrigt gick min rotor sönder igen igår, efter 45 mil körning, vet fortfarande inte varför den går sönder
Kan vara kolet som är slitet, mycket beläggningar på "tapparna" eller mycket dåliga tändkablar
I alla modeller av en rotor idag är där ett motstånd ingjutet mellan "mässingbitarna" gröp ur och löd i en kabel stump, så håller det. Det kan bli störningar i radio/TV nätet. Men, alla har väl fiber idag och det är ju inte "luftburet", så stör det inte i din radio i bilen så är det bara att köra på.... :-)
#1400865
Testade precis de du hade gjort men fortfarande ingen gnista. Då betyder det ju att antingen är tändspole, tänddator, tändförstärkare och hallgivaren borde la spela in där också. Kan ju vara kabelbrott också
#1404636
En kompis hade problem när han hade köpt Biltema fördelare och rotor. allt dog efter nån vecka. Vi bytte fördelarlock till de förra, startade ändå inte. Byte sedan rotorn till den förra. Vips så startade den. Vi kollade delarna med multimätare och de visade sig att både rotorn och fördelaren från Biltema hade slutat ge kontakt fram.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]