740 glt B230f -89 startar ej dålig komp
Postat: fre 14 aug 2020, 17:00
Tjenare alla volvogudar! Vill börja med att säga att jag är extrem nybörjare på bilmek överhuvudtaget, så eventuella svar får gärna vara så pedagogiska som möjligt! :)
Köpte för ett tag sedan min första volvo, gått 42k mil, gick som en dröm första veckorna men plötsligt händer det som dom säger.
Den har kapade fjädrar och jag råkade köra lite fort över en trottoarkant då jag inte tänkte mig för, det tog i motorbalken någorlunda kraftigt och efter det gick bilen lite ojämnt hem (ca 500m).
Bilen började nu bli lite svårstartad och fick flörta med gas för att få igång den, några dagar senare startar inte bilen alls.
Kommer inte ihåg felkod en, men var något med lmm
Sen dess har jag i turordning gjort/bytt:
Tändkablar+stift
Lmm
Bränslefilter
Rengjort fördelarlock
Bytt kamrem+spännrulle då jag märkte att dreven kuggat om och stämde inte alls med varandra när kamdrevet var "nollat".
Teorin är att det kuggade om när jag körde in i trottoarkanten, sen att ventilerna for av det (?)
Komptestade efter allt detta och resultaten blev
1an=7bar
2an=6bar
3an=6bar
4an=3bar
Hört att man kan hälla i olja när man komptestar för att se om det är fel i packning eller ventilerna(?)
Min fråga är då om jag bara ska byta toppen+packningar och hoppas den går sen?
Köpte för ett tag sedan min första volvo, gått 42k mil, gick som en dröm första veckorna men plötsligt händer det som dom säger.
Den har kapade fjädrar och jag råkade köra lite fort över en trottoarkant då jag inte tänkte mig för, det tog i motorbalken någorlunda kraftigt och efter det gick bilen lite ojämnt hem (ca 500m).
Bilen började nu bli lite svårstartad och fick flörta med gas för att få igång den, några dagar senare startar inte bilen alls.
Kommer inte ihåg felkod en, men var något med lmm
Sen dess har jag i turordning gjort/bytt:
Tändkablar+stift
Lmm
Bränslefilter
Rengjort fördelarlock
Bytt kamrem+spännrulle då jag märkte att dreven kuggat om och stämde inte alls med varandra när kamdrevet var "nollat".
Teorin är att det kuggade om när jag körde in i trottoarkanten, sen att ventilerna for av det (?)
Komptestade efter allt detta och resultaten blev
1an=7bar
2an=6bar
3an=6bar
4an=3bar
Hört att man kan hälla i olja när man komptestar för att se om det är fel i packning eller ventilerna(?)
Min fråga är då om jag bara ska byta toppen+packningar och hoppas den går sen?