Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av d0ntem4ilme
#1396191
Hej, jag har en 940 -91 med b230f. Jag har problem med tomgången. När jag startar bilen och den är kall så går den ganska oroligt på tomgången och när jag kör iväg så bluddrar den men hoppar igång och går som vanligt efter några sekunder. När jag har kört ett tag så motorn är varm så ligger tomgången på 1500 konstant. Jag har tidigare fått felkoden 2-3-2 (lamdareglering, för mager eller för fet) men idag när jag skulle starta den höll den på att dö istället och tomgången låg på 400. Jag testade felkoder och fick felkoden 1-2-1(insugsrörets tryckgivare, ingen eller felaktig signal) Jag testade att rycka ut luftmassemätaren när bilen var igång och då gick bilen upp och la sig på 700 varv/m. Jag testade att sätta i kontakten igen och då går tomgången upp till 1500 varv/m. Jag testade att byta luftmassemätare men utan resultat. Jag har även gjort rent gasspjäll, tomgångsmotor och letat efter tjuvluft.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1396274
Har du kollat att det är helt tätt på avgassidan? Hade problem med att det läckte både vid grenröret mot toppen och mellan grenröret och främre avgasrör. Och när väl detta var tätt och okey så rostade främre röret sönder vid fästet mot växellådan. Detta var under en ungefär 3-årsperiod, jag höll på att bli tokig. Men sedan har det funkat.
Det måste vara tätt hela vägen mellan LMM och Lambdasond annars får bränsleboxen fel signaler. Och visar bl.a felkod 2-3-2

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]