Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1395758
Hej allesammans!

Hämtade hem en fin 945 Classic härom veckan och har gjort storservice på den.

Märkte under mitt mekande att jag missat att en av de två slangarna från kolkanistern var avmonterad när jag var och tittade på bilen, den hängde alltså bara bredvid insuget.
Hängde på den igen och bytte olja.

Nu har jag märkt att den börjat trycka olja vid locket på ventilkåpan, vilket den inte gjorde innan. Har jag igensatt vevhusvent eller vad är det frågan om? Den var tät innan jag bytte olja och innan jag monterade tillbaka slangen, så kanske förra ägaren avmonterade den för att dölja felet..

Men har kolkanistern något med vevhusventen att göra? Det är väl den svarta burken under insuget som sköter det eller har jag missat något?
#1395770
Kolonistern samlar upp bensinångor från tanken och via en slang till insuget sugs det in och förbränns iställer för att släppas ut i luften
Det ska sitta en slang från oljefällan under insuget (c:a 10 mm) till insugrts undersida strax bakom spjällhuset, du har inte förväxlat där? Sedan är det inte ovanligt att det "beckar igen" i oljefällan eller flamskyddet. Med motorn på tomgång så ska du känna ett svagt sug om du öppnar och håller kvar locket. Det suger knte tillräckligt för att "hålla kvar" locket men det känns att det "sugs" svagt i det.
#1395771
Kan ju också vara så enkelt som att packningen till oljelocket är gammal och torr. Den kanske höll tätt till dess du öpnnade för att fylla på olja. Sedan svettas de nästan alltid lite olja där även när man bytt vevhusventilationen...

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]