Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
#1395263
Jag har 2 st kylfläktar en elektrisk framför och en vanlig remdriven, men den el-drivna har skurit ihop...
Måste man ha denna, den går inte varm....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1395273
Den eldrivna är för att kyla AC-kondensorn vid låg hastighet. Om du vill att ACn ska kyla en varm dag när du står stilla såå behövs den nog.

Edit. En varm dag skulle det stå
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1395331
Den eldrivna är som sagt till AC'n, dock så körde jag min gamla 945a i 6-7år utan den fläkten och hade aldrig det minsta lilla problem med AC'n.
Fläkten sitter ju givetvis där av en anledning, men enl. min erfarenhet är det knappast någon katastrof att köra utan den(ta bort/trasig).

Den har noll och ingenting med motorn och dess kylning att göra, utan är enbart till för AC'n.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395561
Jag har en icke original elfläkt (beg. från en Ford Scorpio V6) som jag kopplar av och på genom att sätta ihop kontakterna till tempgivaren på kylaren (givaren funkar inte längre). Det blir en "hiskelig" skillnad på kylan med fläkten på. I förlängningen kan gasen i systemet bli så varm att det spräcker en slang eller något annat.
av djrogga
#1395628
Kabeln som går till el-fläkten finns det ingen spänning i fast ac:n är på.....ingen säkring är trasig.
Det borde finns något relä som kanske har pajat,men var...?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395639
Det sitter en temp.givare i övre högra hörnet på kylaren. Ta loss kablarna och sätt ihop dom så ska fläkten gå. Det är 15 ström i den ena kabeln, så fläkten ska gå med tändning på.
15 = ström är ström med tändning på
30 = ström direkt batteri
31 = jordkabel
av Chris72
#1395642
Det är inte ström hela tiden när ACen är på, har bilen ECC (som min) så kopplas den in vid behov av styrenheten för ECCn, givaren i kylaren kopplar bara in fläkten om kylvattnet blir för varmt, men det händer nog ytterst sällan då vanliga fläkten oftast räcker till.
Viktigt att extrafläkten funkar såna här heta dagar, då kondensorn kan bli för varm och trycket blir bra mycket högre i kondensorn med läckor som följd om man har otur. Flera kyltekniker har upplyst mig om vikten av fungerande kondensorfläkt när det är över 25 grader ute. Jag har även satt dit en extra knapp så jag kan köra fläkten så fort som ac kompressorn går.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1395646
Jag har bara AC på min 745-a och det är kopplat så original med spänning alltid till givaren (när motorn går) och spänning till fläkten när kylaren blir varm. Kylaren och kondensorn sitter ganska tätt ihop, men fläktbladen räcker inte riktigt till sådana dagar som vi har nu (kondensorn värmer ju upp kylaren eftersom den sitter framför). Då är det bra att elfläkten fungerar, med eller utan automatisk av/på
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]