Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ollesvolvo
#1395220
vovlo 940 ltt -96 med m90 låda.

Tjena, jag har ett olje läckage mellan motorn och växellådan. Så då tänkte ju jag att det måste vara packboxen men nu när jag plockat ner växellådan, svänghjulet mm så är jag inte lika säker. Det verkar rätt så torrt runt tätningen men på tal om den. Ska den inte vara slät med kanten eller ska det inte vara en till tätning som ligger längst ut? (Kolla bild) Den kan ju vara det antar jag men är ingen expert vilket är varför jag skriver här. Ser ju lite ut som att oljan läcker från oljetråget. (kolla bild). Och isåfall är det väl bara att byta packning?

Ifall någon har några ideer eller råd så skulle det uppskattas :-)
image7.jpeg
image7.jpeg (94.3 KiB) Visad 807 gånger
image10.jpeg
image10.jpeg (66.18 KiB) Visad 807 gånger
image4.jpeg
image4.jpeg (72.37 KiB) Visad 807 gånger
image0.jpeg
image0.jpeg (63.36 KiB) Visad 807 gånger
image3.jpeg
image3.jpeg (71.77 KiB) Visad 807 gånger
Vart oljan låg och droppade på ett ungefär, kanske bra ledtråd :nerd:
Läckage.JPG
Läckage.JPG (58.42 KiB) Visad 807 gånger
#1395261
Vill också ha det till att packboxen bör sitta kant i kant som du skriver. Sen att någon verkar ha kladdat silikon på packboxen känns väl inte heller riktigt ok. Ser ju ut att vara kladdigt upp på sidan av blocket så oljan kan ju komma högre upp. Så ventilkåpspackning och oljefilter / oljekylare och oljereturen från turbon är ju andra tänkbara källor till oljan.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]