Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394865
Hej!
Jag kopplade på husvagnen förra veckan. I en uppförsbacke så ökade plötsligt varvtalet samtidigt som hastigheten sjönk. Efter ca 1 minut så gick motorn ned i nödläge samtidigt som det blev ett stort rökmoln efter bilen. Efter några sekunder så stannade den. Den hade tryckt ur sig lite glykol genom expansionskärlet. Bilen bogserades till Volvo där man konstaterade att låg på ett larm för för högt tryck på turbo. Efter provkörning så fick jag tillbaka bilen. Provtryckning visade inget fel.Jag har nu kört 130 mil och bilen har förbrukat ytterliggare 3,5 liter kylvätska. Pga semestertider blir det ingen felsökning hos Volvo förrän 18/8. Bilen har rullat 13700 mil. Är spricka i blocket den troligaste orsaken? Är det en vanligt fel på VEA-motorn?
#1394929
Att kalla det vanligt är kanske lite överdrivet, men det finns några trådar där det hänt på bilar med tidig vea, så du är inte först, om det är sprucket foder.
Men om det kom plötsligt känns det inte riktigt som det första man tänker, de problemen brukar komma mer smygande, vad man kan läsa sej till här iaf.
Det skulle också kunna vara egr-kylare, är egr-fixen gjord nyligen? Många har fått byta kylaren efteråt.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]