Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1394813
Tjena!
Har läst runt i massa forum men hittar inget som stämmer in så bra på mitt problem. Bilen det gäller är en Volvo 945 turbo från 1996 med B230fk motor.
Mitt problem är att så fort jag höjer laddtrycket mer än 0,5 bar så skenar laddtrycket bara iväg och strax innan 1bar så spikar bilen kraftigt låter som att den ”baktänder” i luftfiltret.
Jag köpte nya chip till både bränsle och tändningsboxen från Timos-motor men samma problem kvarstod. Bytte då till röda Saab-spridare men även då finns problemet kvar.
Har bytt bränsletrycks-regulator och givaren under insuget som har med bränslet att göra. Börjar bli rätt trött på detta bekymmer nu hoppas nån kan hjälpa mig. Tack på förhand! Mvh :-D
#1394888
Tror den går fritt men det ska jag undersöka. Jag har Använt mig av en ställbar laddtrycks-regulator som man kopplar in på wastegateslangen med hjälp av ett T-kors. Inte det bästa sättet. Om jag trycker nästintill full gas så spikar den kraftigt, om jag segdrar på gasen så känner man att den spikar men inte lika farligt.
#1394916
Om motorn skulle börja "spika" så ökas först bränsle mängden, räcker inte det så sänks tändläget kraftigt och måste återställas genom att nolla felkoderna. "spikningar" hörs precis som om du slår på en spik med hammare i mycket snabb följd. Det du pratar om här att det "smäller" i luftfilter eller avgasrör är brist på bränsle.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]