Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har problemet att oljetryckslampan lyser när motorn går under 1000varv, det finns inga missljud från motorn, man blir lite orolig för att oljetrycket är för lågt, är det någon som vet om det kan vara något annat fel än oljepumpen. Jag har bytt givaren men lampan lyser fortfarande.
av Arne
Om du har bytt olja och den är likadan så är det illavarslande. Det finns en till möjlighet och det finns en O-ring som håller ett oljerör på plats som brukar bli hård så att oljeröret antingen kommer ur läge eller att det passerar olja vid sidan om röret, då kan man förlora oljtrycket helt eller delvis. Detta hände en bekant till mig som har en Volvo 264 -76 års modell, konstruktionen är nog densamma på din motor.
av otto84
Jag har läst i en Haynes reparationshandbok till 740, 760 att det är hydrauliska kamkedjespännare i V6:an. Om kedjorna blir för slitna kan en hydraulkolv ramla ur och orsaka förlust av oljetryck.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]