Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martinlof
Tjena, har en manuell 740 från 88 med b230f motorn. Har funderat på och är sugen på att någon gång sätta i en t5a i den. Om jag skulle få tag på en hel 850 med b5234t motorn, hur mycket kan jag ta ifrån den och behöver jag ta något från en annan bil? T.ex. elsystemet eller något. Och om 850n är automat, funkar det bra ändå och vad behövs för att det skulle funka? Om ni har satt i en t5a i en 740 eller vet allt som behövs göras, skriv gärna:) har inte så mycket kunskap inom allt med motorer o meck o sånt men intresset växer mer o mer och vill försöka lära mig mer.
Tack på förhand.
av Martinlof
Marlboroman skrev: tis 21 jul 2020, 18:48 Har du inte så mycket kunskaper så är en sådan konvertering nåt rejält att bita i. För det är en hel del saker som måste byggas om och plockas från andra bilar innan man kan få det att fungera.

En bra lista på saker som behövs: http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-post-4155.html
Jo jag vet haha, men skulle va kul o veta, har även läst på rätt mycket men har inte hittat det jag söker riktigt. Jag får göra ett konto på forumet du länka så får jag kolla lite👍🏻
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En 850T5 innehåller nästan allt du behöver... Men inte dom sakerna som är svårast att fixa, som t ex omsvetsat tråg, insug, vattenrör, växellåda osv osv

Se till att du tar en 850 från -95 dock, iaf om du ska vara lydig och använda orginal styrsystem(motronic 4.3). Tar du från nyare årmodeller får du problem med startspärren.
av Martinlof
Lucif3r skrev: tis 21 jul 2020, 20:27 En 850T5 innehåller nästan allt du behöver... Men inte dom sakerna som är svårast att fixa, som t ex omsvetsat tråg, insug, vattenrör, växellåda osv osv

Se till att du tar en 850 från -95 dock, iaf om du ska vara lydig och använda orginal styrsystem(motronic 4.3). Tar du från nyare årmodeller får du problem med startspärren.
Hur gör man med elsystemet? Kan man ta det ifrån 850n då eller?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det finns gott om kopplingscheman hur man adapterar en 850-härva till en 7/940 runt om på internet. Det är ett tidskrävande och grisigt arbete, men inte speciellt svårt om man kan läsa flera kopplingscheman och har lite förståelse hur motorer och dess styrsystem fungerar.

Bara för att vara tydlig här... Att montera en T5a i en 7/940 är inget du gör på en dag, det tar tid(speciellt om man aldrig gjort det innan) och följdfel kommer onekligen uppstå som man lär fixa i efterhand.
Gratis är det ju inte heller, speciellt inte om du inte kan svetsa aluminium(dvs, korta tråget och svetsa om insuget själv). Ett kortat tråg kan gå för upp emot 3000kr, ett insug typ 2000. Så där är 5000kr för enbart 2 saker. En passande växellåda ligger på 3000kr(M90 för vitmotor, som kanske inte är det bästa valet) och uppåt.
Sen lär tändningen modifieras, med det menar jag fördelarlocket. Det enklaste är att köpa en adapter så man frontmonterar fördelaren. Fult som stryk men fullt funktionsdugligt. Alternativt kan man bygga ett så kallat "krabblock", men det är svårt att få dom bra. Det finns även sätt att byta till separata spolar, men det kostar flis(runt 5-6k med spolar).
Sen får man givetvis lägga till priset för en 850T5 också. Dom har väl ökat lite i pris på sistone, så där får man nog vara beredd på att lägga ut typ 10000 för ett bra exemplar.

Detta är bara ca priser på dom mest basala sakerna. Kan man göra all svetsning själv så finns det pengar att spara. Sen tillkommer alla småsaker som alltid dyker upp under byggets gång.

Jag menar inte att skrämma iväg dig, vill bara betona att det inte är "bara att" rakställa en T5a. Det är dyrt och tidskrävande.
I mångt och mycket är faktiskt en T6a enklare att rakställa, då det mesta från 960-vitblockaren passar rakt av(såsom tråg, vattenrör och insug). T6a kan du dock inte regga med lika enkelt som en T5a.
Användarvisningsbild
av lennarte
En B234F motor (fanns i 740 - 88 - - 91) passar rakt i, elsystem och växellåda också. Lätt trimmad ger den c:a 250 hk, utan turbo. Sedan fanns även B204FT {med turbo) c:a 200 hk otrimmad (fanns även i 940/960) Såldes dock inte i Sverige. Detta turbo aggregat passar "rakt på" B234F motorn, och ger då lätt 300 hk. Detta är kanske en enklare lösning om du inte har så stor erfarenhet av ombyggnad av bilar
av Martinlof
Lucif3r skrev: ons 22 jul 2020, 23:23 Det finns gott om kopplingscheman hur man adapterar en 850-härva till en 7/940 runt om på internet. Det är ett tidskrävande och grisigt arbete, men inte speciellt svårt om man kan läsa flera kopplingscheman och har lite förståelse hur motorer och dess styrsystem fungerar.

Bara för att vara tydlig här... Att montera en T5a i en 7/940 är inget du gör på en dag, det tar tid(speciellt om man aldrig gjort det innan) och följdfel kommer onekligen uppstå som man lär fixa i efterhand.
Gratis är det ju inte heller, speciellt inte om du inte kan svetsa aluminium(dvs, korta tråget och svetsa om insuget själv). Ett kortat tråg kan gå för upp emot 3000kr, ett insug typ 2000. Så där är 5000kr för enbart 2 saker. En passande växellåda ligger på 3000kr(M90 för vitmotor, som kanske inte är det bästa valet) och uppåt.
Sen lär tändningen modifieras, med det menar jag fördelarlocket. Det enklaste är att köpa en adapter så man frontmonterar fördelaren. Fult som stryk men fullt funktionsdugligt. Alternativt kan man bygga ett så kallat "krabblock", men det är svårt att få dom bra. Det finns även sätt att byta till separata spolar, men det kostar flis(runt 5-6k med spolar).
Sen får man givetvis lägga till priset för en 850T5 också. Dom har väl ökat lite i pris på sistone, så där får man nog vara beredd på att lägga ut typ 10000 för ett bra exemplar.

Detta är bara ca priser på dom mest basala sakerna. Kan man göra all svetsning själv så finns det pengar att spara. Sen tillkommer alla småsaker som alltid dyker upp under byggets gång.

Jag menar inte att skrämma iväg dig, vill bara betona att det inte är "bara att" rakställa en T5a. Det är dyrt och tidskrävande.
I mångt och mycket är faktiskt en T6a enklare att rakställa, då det mesta från 960-vitblockaren passar rakt av(såsom tråg, vattenrör och insug). T6a kan du dock inte regga med lika enkelt som en T5a.
Tack för info👍🏻, nä detta är inget som jag skulle kunna göra nu men man drömmer ju lite hehe. Är ju bara 19 år oxå så att jag har en del att lära mig.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]