Sida 1 av 1

Kupefläkt

Postat: tor 16 jul 2020, 23:28
av wallentin
Kupefläkten på min 945 gnäller, var hittar en kupefläkt som passar 940 utan ac? Hittar bara kupefläkt till 940 med ac när jag söker på nätet.

Re: Kupefläkt

Postat: fre 17 jul 2020, 08:28
av lennarte
Plocka ner den och ta isär den. Var försiktig med fläktbladet. Plocka ur bussningarna och lägg i motorolja över natten. Putsa försiktigt på axeln närmast fläktbladet om bussning en suttit fast där (vanligt). Smörj filtbitarna som bussningarna ligger i ordentligt och montera ihop. Min har funkat i typ 4 år nu, finns tyvärr inga delar att köpa till.
Kolla annars här
www.motoroldies.se

Re: Kupefläkt

Postat: fre 17 jul 2020, 16:28
av Lucif3r
Jag hakar på lite här... Min kupéfläkt kvittrar värre än ett dussin kanariefåglar jagade av 13 katter i 945an.
Jag tog ur den förut och försökte se om det gick att smörja upp den, men det verkade inte finnas något ställe man kom åt på.
Jag kunde inte heller se något sätt att plocka isär den? Den är helsvart, med plast över botten av axeln, så låsringen för axeln kommer man ju inte åt heller :bored:

Någon som vet hur tusan man plockar isär den typen av fläkt för att komma åt motorn och axeln?

945FT -98 med ECC.

Re: Kupefläkt

Postat: fre 17 jul 2020, 20:33
av lennarte
Den jag har på in 745-a är av den "icke demonterbara" typen. Men den är ju en gång i tiden ihopsatt så det går alltid att "ta isär" igen. Kommer inte ihåg om det är den som sitter i nu eller det var någon tidigare där det var "flikar" i plåten jag fick böja isär och vid ihop notering "knacka" ihop igen. Jag har "renoverat" ett antal fläktmotorer under åren både från PV-n, Amazonen, 140, 240 (dom var inte roliga att plocka ner) och 740. Ett tag hade jag kol och bussningar i reserv "på hyllan" från gamla skrotade fläktmotorer

Re: Kupefläkt

Postat: fre 31 jul 2020, 23:32
av hejpådig7777Volvo
wallentin skrev: tor 16 jul 2020, 23:28 Kupefläkten på min 945 gnäller, var hittar en kupefläkt som passar 940 utan ac? Hittar bara kupefläkt till 940 med ac när jag söker på nätet.
Jag har 945 från 1991 med AC. Fläkten tog jag bort och fick in nytt fett i lagrena i båda ändarna. Min pappa hade också 945 för några år sedan. Fläkten köpte han ny på Meca. Det gick sönder nästan med en gång. Ur usel kvalite´. Mvh Tobias

Re: Kupefläkt

Postat: sön 17 jan 2021, 15:57
av Petsnick
Har haft samma problem och gått bet tidigare sabbat fläkthjul etc. Nu har jag gått den grundliga vägen. Tog isär motorn (hade en kasserad) och konstaterade att det är bronsglidlager. Gnisslet och trögheten kommer av att det är gammalt skit i lagret. Eftersom det är ett glidlager är det ingen mening att plocka ur det för att rengöra, det går lika bra ihopmonterat.
Skruva loss motorn ur plasthöljet (2st 7mm skruvar i motsatt sida från hjulet), knacka försiktigt på skruvarna halvt utskruvade så lossnar motorn. Spraya in bromsrengöringsspray ur en flaska med "snabelpipslang" så du kan pricka rätt in i vid axeln, det går att komma åt under fläkthjulet utan att plocka av det, men det är trångt! Bakre lagret är lätt att se och rengöra. Snurra hjulet så skiten släpper och kommer ut. Smörj nu försiktigt med någon sprayolja, jag tog kedjespray (med snabelpip). Utan denna åtgärd är det helt bortkastad tid att laga fläktmotståndet! Bara att skruva ihop alltihop igen och njuta av värmen!

Re: Kupefläkt

Postat: mån 18 jan 2021, 07:06
av lennarte
Problemet med fläktmotorerna är oftast att oljan på filtarna torkar ut och bussningarna blir torra och kärvar/fastnar på ankaret. Då "trögar" ankaret och motorn tar mer ström. I bästa fall går säkringen, men är där en större säkring kan säkringshållaren eller hållaren för kolen smälta. I dom flesta fall stannar dock motorn innan dess. Har bussningen fastnat på axeln måste motorn tas isär, annars tar det inte lång tid innan felet är tillbaka. Motorolja funkar bra, sprejer är bara tillfällig lösning.