Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
#1390835
Hallå!
Dottern råkade tanka 945:an full med E85. Hur får man på enklast sätt ur soppan så att det går att slå i vanlig bensin? Har redan försökt slanga genom påfyllningshålet, men något sätter stopp en bit ner i röret. Ta genom hålet där bränslepumpen sitter? Lossa nån bränsleledning under huven och låta pumpen mata? Vilken ledning då i så fall?
Tacksam för alla tips!
av joj2
#1390852
Tack för svar Lucif3r. Just nu är det minst 75 % e85 i tanken, som är smitfull. Du tycker alltså man ska våga köra med den blandniningen. Nån mer som har en åsikt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1390888
Jag skulle också prova att köra och se hur den går. 50/50 med E85 ska nog funka utan felkoder. Annars kan du lossa bränsleslangen efter BTRen på fuelrailen. Det är returen. Så kan du koppla en slan till den och stoppa i en dunk. Detta förutsätter att motorn går eller att du rvångsmatar pumpen för den går bara några sekunder om inte motorn går.
av joj2
#1390895
OK, tack för svar. Är ju 75 % E85 i tanken, så risken är väl stor att motorn blir svårstartad. OM vi skulle ge oss på att lossa bränslereturen, vilka verktyg behövs till denna manöver ( brukar väl vara nån slags snabbkopplingar på bränsleledningar)?
Tacksam för alla råd. Vi befinner oss på långresa med Volvon, långt från garaget och hylsnycklarna....
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1390899
Motorn kan gå varm lättare när det är så mycket E85 i tanken så gör som någon föreslog. Byt bränslefilter och töm ut bränsle den vägen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av joj2
#1390920
Okej, tack! Bilen befinner sig 70 mil från hemmet och 30 från närmsta biltema, men lossa slang till filtret ska vi nog klara. Men rinner bränslet ”av sig själv” med tillräckligt tryck för att gå genom en slang och ner i en jeepdunk bredvid bilen? Är i skogen och saknar lyft.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]