Sida 1 av 2

Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 15:08
av Grangran
Min tänkta fiskebil i sommar har nu snart gjort oss gråhåriga. När jag skulle backa ur den från garaget startade den direkt men efter några meter började den gå dåligt och stannade. Vid felsökning så har vi konstaterat att vi har tändning men inget bränsle som kommer fram.
Har bytt bränslepumpsrelä, spridarrelä och huvudpump. Pumpen i tanken har vi lyft upp och kopplat ström till och den fungerar. Får ingen ström till säkring 11 vid start. Har kännt på huvudpumpen och den går igång vid tändning. Vevaxelgivaren har vi mätt ohm på och den har 163. Gnista får vi på varje tändstift.
Behöver tips på vad mer man kan kolla? Har beställt en ny styrbox för att det börjar vara det enda vi inte gått igenom snart..

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 16:26
av lennarte
Har du ingen ström på säkring 11 så fungerar inte tankpump, lambdasond eller radioavstörnings/spridare reläet. Det ska komma ström till säkring 11 från stift 87/2 på bränslereläet. Huvudpumpen är säkrad via säkring 1, men den kabeln går till säkring 11. Dock går kabeln till huvudpumpen inte genom säkring 11 utan direkt vidare till pumpen. Medan ovan nämda går genom säkring 11. Så har du ström till huvudpumpen men inte till säkring 11 har det kanske bränt sönder på baksidan i säkringshållaren, alternativt att säkringen är trasig

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 17:32
av Grangran
Ska det komma ström till säkring 11 även om inte motorn går igång? Om det är något fel på styrenheten till bränslesystemet som inte skickar någon signal till bränslereläet kommer då säkring 11 ändå ha ström? Tycker att jag har läst någonstans att motorn måste gå igång för att säkring 11 ska aktiveras.

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 18:13
av lennarte
Det kommer ström till säkring 11 när motorn "går runt", alltså när styrboxen får signal från vevaxelgivaren att den gör det. Vissa modeller (alltså inte alla) får ström en kort stund när du slår på tändningen. Så om motorn står still är där ingen ström på säkring 11.

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 18:58
av Grangran
Vet du vilken ohm man ska ha på en fungerande vevaxelgivare? Vi mätte upp 163. Om den är trasig, ska man ändå kunna få tändning till tändstiften?

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 20:45
av lennarte
Sökte lite på nätet c:a 170 -240 vid kall motor hittade jag. Du har en diagnostikbox där kan du ta ut felkoder på bl.a vevaxelgivaren. Prova med det

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: mån 13 jul 2020, 20:50
av Grangran
Hej igen Lennart. Vi har kollat diagnosen och den säger 1-1-1 dvs inga fel. Har läst i en annan tråd om någon som hade samma och då var styrboxen trasig. Det jag undrar är om man ska kunna få gnista på tändstift men inget bränsle fram om vevaxelgivaren är trasig.

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: tis 14 jul 2020, 07:18
av lennarte
Kollat diagnosfunktion 2 och 3 också? Där kan du mer direkt kolla vevaxelgivaren och även hastighetssignalen

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: tis 14 jul 2020, 09:38
av Grangran
Dom uttagen är kollade också men ger 1-1-1 där också. Batteriet har varit bortkopplat bland annat när vi bytte bränslepumpen så det kanske har blivit nollställt om det var någon felkod.

Re: Volvo 745 -90 b230f är helt stendöd.

Postat: ons 15 jul 2020, 11:13
av lennarte
Med diagnosfunktion 2 och 3 kollar du inte felkoder utan funktionen av vissa delar. Läs här
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... pDAhGtJ32o