Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1389642
Jag har en Volvo 760 -90 tic med multilink som jag tänkt göra detta projekt på:
www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat ... Conversion
***om det inte fungerar, så kan man kopiera dessa två rader och klistra in i addressfältet...
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat%20
Conversion1.html#Volvo%20760/780%20Nivomat%20Shock%20Conversion

Som man ser på länken och dess bilder så rekommenderas man att flytta pinnen som sitter i nedre fästet på stötdämparen från de gamla till de nya, och de har gjort det genom att sätta pinnen på den änden stången är och inte själva dämpardelen - och som också är det hållet som texten på dämparen sitter. Vad jag vet så monteras många dämpare på nya MC i denna riktning med.

Det är ju inte helt lätt att byta plats på den då den är vulkad fast så en vän fick göra detta till mig, men då han lämnade tillbaka dämparna igår så hade han satt dem i andra änden - detta då original-dämparna med nivåmatic var byggda så (fast jag hade gett honom länken på hur det skulle göras, men den hade han inte ens tittat på). Han resonerade om att den var monterad så som han gjort dels på gamla och dels på andra bilar han kände till - och sa att jag bara får klippa bort det blå dammskyddet som sitter där och köra med clean stång neråt istället. Bifogar bilder på gamla och nya både före och efter switchen...

Bild
Bild

Jag är nu orolig över då det kommer bli mycket mer skit nertill så klart vad som händer med stötdämparen och dess packningar mot stången om jag kör länge lungt och stången blir mycket skitig långt med sedan länge ingrodd smuts nere på stången och jag en dag långt senare kör mycket tyngre packad i hårdare terräng hur stor risk det är att dämparen går sönder mycket tidigare p.g.a detta. Vad är fördelarna med att montera den med blå sidan uppåt (som den verkar ämnad för) - och är det för/nack-del att göra det som polaren gjort det eller spelar det ingen roll vilket?
Senast redigerad av 5 ByF, redigerad totalt 0 gång.
#1389650
lennarte skrev:Kan du inte bara kapa av skyddet och ersätta det med en typ styrväxeldamask? Eller något liknande
Kom inte in på länken....
Jag redigerade och la in text som går kopiera och klistra in i addressfältet - konstigt att länken inte fungerar - det jag skrivit fungerar ju där jag kopierade det från.

Ja, så får man kanske göra i värsta fall, men överväger om jag ska be polaren göra om det, han lät inte så pigg på det dock då det är en del meck p.g.a vulkningen och han har semester och annat att göra.
#1389665
Lucif3r skrev:Dom behöver vara åt 'rätt' håll för att gasbubblan ska ligga rätt och oljan fördelas på rätt sätt. Jag kan inte riktigt förklara exakt då jag är lite osäker på varför själv, men det har betydelse iaf.
Jaså? Nån annan som kan förklara eller dementera detta? Polaren hävdade bestämt att det inte spelade nån roll och att de både här och där var monterade "uppåner". Är det som sägs här är det ju allt annat än oviktigt. Och vad kan hända om man gör fel?
#1389666
Det är väl egentligen inget farligt som händer, men det blir en annan karaktär på dämparna. Och det är väl just gasdämpare som det har mest inverkan på, rena oljedämpare fungerar inte riktigt på samma sätt.

Du/ni får tänka på att inte luras av nivåmater, då dessa ska vara "upp och ner", dvs tvärt emot vanliga dämpare.
#1389670
Lucif3r skrev:Du/ni får tänka på att inte luras av nivåmater, då dessa ska vara "upp och ner", dvs tvärt emot vanliga dämpare.
Det var vad som hände för polaren, men han menade ju att andra gjorde så här även på tävlingsbilar.
#1389671
Lucif3r skrev:Det är väl egentligen inget farligt som händer, men det blir en annan karaktär på dämparna. Och det är väl just gasdämpare som det har mest inverkan på, rena oljedämpare fungerar inte riktigt på samma sätt.
Så dämparen jag köpt har både gas och olja då, men är främst en "gas-dämpare" per definition?
#1389678
Dämpare med gas i kallas gasdämpare dämpare utan gas kallas bara dämpare eller stötdämpare. Båda använder olja i dämpningen. Gasen i gasdämpare är instängd i ett rum med "flytande" vägg i ena änden av dämpare och "trycksätter" därmed oljan och hindar den från att "skumma" vid hög belastning och därmed förlora effekt. "Vanliga" stötdämpare finns både dubbelverkande och enkelverkande, medan gasdämpare endast (vad jag vet) är enkelverkande. Detta torde betyda att dom skulle kunna monteras på båda hållen, men jag har inget "bevis" på det
#1389739
Min största fundering/rädsla är om den nakna "stången" på stötdämparen är neråt så kommer den samla på sig mycket gammal skit, som om man kör mest lugnt på asfalt utan massa last kommer belasta stötarna endast litet - vad händer då när gammal ingrodd smuts vill ta sig in genom packningen då man kör med mer last och ojämnt underlag? Är det inte sådant som förstör packningen - som i förlängningen sabbar hela dämparens funktion? Min gamla nivåmatic-dämpare hade ju trasig damask, den var väl ändå där av en anledning från början?

Du föreslog ju en damask till annat ändamål, men funderar på om det inte är både billigare, enklare och säkrare i längden att sätta den "rätt" direkt.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]