Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1388952
Eftersom det är "eftermarknads grejer" kan man inte alltid gå efter utseendet. Kolla ordentligt med generatornons och/eller regulatorns OEM nummer.
#1388966
lennarte skrev: sön 05 jul 2020, 17:56 Eftersom det är "eftermarknads grejer" kan man inte alltid gå efter utseendet. Kolla ordentligt med generatornons och/eller regulatorns OEM nummer.
Ja den ena är rak och den andra vinklad så stämmer inte alls.

Torkade rent och monterade tillbaka och nu får jag 14.2V med halvljus och 13.2V med helljus o full fläkt.
Bara skit som orsakat felet?

Ska det ena kolet vara kortare än det andra? Axeln såg olika tjock ut och antar det inte blir så ojämnt slitage annars? För en som är van, ser det helt utslitet ut?
#1389009
Nej det finns nog några millimeter kvar på kolen. Men en generator på 100 A behöver inte ge mer än 20 A på tomgång så att den bottnar när du drar på massa förbrukare är inte konstigt. Gör om mätningen. Med 2500 rpm så ser du om generatorn kan leverera.
#1389012
frasse4 skrev:Nej det finns nog några millimeter kvar på kolen. Men en generator på 100 A behöver inte ge mer än 20 A på tomgång så att den bottnar när du drar på massa förbrukare är inte konstigt. Gör om mätningen. Med 2500 rpm så ser du om generatorn kan leverera.
Utan förbrukare nu 14.3-14.4V
Med halvljus 14.2V
2000-3000RPM och alla förbrukare igång ca 13.6-13.7V
Enda jag gjort är att torka av regulatorn.

Tror ni det håller ihop semestern ut? :-D
#1389014
Ja, tuta och kör. Så kan du beställa rätt regulator på nätet och byta när du kommer hem. Så länge spänningen är högre än batteriet, dvs. över 12,9 V så kommer strömmen gå in i batteriet och inte tvärt om. Över 14 V så laddas det snabbast såklart.

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]